سیاره های منظومه شمسی

1402/06/29   11:41
در این مقاله مطالبی در مورد زمین و فضا یاد میگیریم که امیدوارم برای شما عزیزان بدرد بخور باشد. ما در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که در منظومه شمسی و کهکشان راه شیری چه می گذرد.
سیاره های منظومه شمسی

به چشم ما سیاره مان زمین بسیار بزرگ می آید. اما اگر می توانستیم در میان عظمت فضا به آن بنگریم تنها به شکل توپ کوچکی به نظر می رسد. سیاره ما یکی از نه سیاره ای است که دائما گرد ستاره خورشیدی در مسیر های جداگانه بیضی شکل به نام مدار می چرخند. خورشید و سیاره هایی در کنار یک دیگر به عنوان منظومه شمسی شناخته می شوند که آن هم به نوبه خود جزئی از خوشه های ملیون ها ستاره و سیاره است که کهکشان نامیده می شود. کهکشان ما مارپیچ شکل است و راه شیری نام دارد. آن قدر بزرگ است که یک جت برای عبور از آن بایستی 100 میلیارد سال پرواز کند. تاکنون 600 ملیون کهکشان مختلف کشف شده اند که همه با هم جهان هستی را می سازند. ستاره ها از لایه های گازی به دور یک هسته چگالی ساخته شده اند، بعضی سیارات نیز بیشتر گازی هستند در حالی که سایر آنها مایع اند با این حال زمین ما به شکل یک توپ سنگی عظیم است.


موشک ها

موشک ها در سال های دور در چین اختراع شدند. آنها اندکی به تیر شبیه بودند با باروت که یه سرعت می سوخت کار می کردند و از همین رو مسافت زیادی طی می نمی کردند و از آن زمان بشر راه زیادی برای فرستادن موشک به هوا امتحان کرده است. در موشک های امروزی دو سوخت مایع به کار می رود. گاز داغ قسمت عقبی را بیرون می فرستد و موشک را به بالا هدایت می کند.


پروژه ماه

ماه نزدیک ترین همسایه زمین در فضا است با این رسیدن به آن با موشک سه روز به طول می انجامد مسیری با ماشین 200 روز طول می کشد. وقتی که فضا نوردان برای اولین بار به ماه رفتند هیچ کس نمی دانست فرود بر ماه خطری دارد یا نه اما فضا نوردان آمریکایی شش بار در ماموریت آپولو به ماه رفتند و به سلامت زمین برگشتند اولین سفر به ماه در سال 1962 و آخرین سفر در سال 1972 انجام شد.


ماه

اگر بر ماه فرود می آمدید هیچ موجود زنده ای و نه هوا نه آب در آن نمی یافتید. اگر به مدت یک روز ماهی یا 28 روز زمینی را در ماه سپری می کردید دو هفته روز سوزان و دوهفته شب یخبندان را تجربه می کردید.

اولین مردانی که بر ماه فرود آمدند با سفینه ای به نام عقاب به آنجا رفتند.


مریخ

از آنجا که خاک و سنگ مریخ قرمز هستند آنرا سیاره قرمز می نامند باد های ملایم خاک را در در اطراف آن پراکنده می کند و باعث می شود که آسمان صورتی به چشم بی اید زمانی مردم تصور می کردند که حیلت بر مریخ وجود دارد اما تا کنون هیچ موجود زنده ای در آنجا یافت نشده است . سفینه های فضایی وایکینگ برای کشف آنچه که بر مریخ است به آنجا فرستاده شده شدند. دو فضا پیما وایکینگ 1 و وایکینگ 2 این ماموریت را انجام دادند احتمال دارد که مردم روزی برای زندگی به مریخ بروند چرا که این سیاره بسیار به زمین ما شباهت دارد.


عطارد و زهره

بین خورشید و زمین دو سیاره به نام های عطارد و زهره وجود دارد. از آنجا که آنها نزدیک ترین سیاره ها به خورشید هستند بسیار سوزان هستند زهره درخشنده ترین جرم در آسمان شب است . عطارد دومین سیاره کوچک است عکس های کاوشگران فضایی اطلاعات بیشتری از این سیاره ها به ما می دهند.


مشتری و زحل

این غول ها بزرگ ترین سیاره های منظومه شمسی هستند. مشتری از مایع تشکیل شده است برای همین فرود به اندازه کافی سخت نیست اما اگر روی خط استوای آن با اتومبیل حرکت کنیم حدود شش ماه یدونه توقف طول می کشد سفری مشابه روی خط استوای زمین فقط دو هفته طول خواهید کشید زحل سیاره ای زیبا با حلقه های درخشان به دور مرکزش است.

هر دو سیاره به سرعت به دور خود می چرخند وابر ها را به شکل نوار به دور خود می کشند.


اورانوس، نپتون ،پلوتون

اورانوس ، نپتون و پلوتون دور ترین سیاره ها از خورشید هستند و سیاره های بیرونی نام دارند آنها بسیار سرد هستند، اورانوس اولین سیاره ای است که با تلسکوپ کشف شد چرا که رصد آن با چشم از زمین غیر ممکن بود پلوتون دورترین سیاره است و هیچ فضاپیمایی تا حالا به آنجا نرفته است اگر یک جت می توانست به آنجا برود هزارن سال طول می کشید.

امتیاز دهی به مقالهScoring the article
 
ثبت نظر یا سوالRegister comments or questions
نام و نام خانوادگیfirst name and last name
ارسال
نظراتComments   (0)
ترتیب
کلمات کلیدی: منظومه شمسی
دلار: 61,910تومانبیت کوین: 63,046 دلار
619100
fa