مسبی
نگاهـی به تاریخـچه ی هـنر طـبیعت بیـجان -4 قسمت آخر

نگاهـی به تاریخـچه ی هـنر طـبیعت بیـجان -4 قسمت آخر

لطفا رای دهید (0 رای)
ویرایش: 1391/10/22
نویسنده: سانا 19
گفتگوی خصوصی با صاحب مقاله
پل سزان طبیعت بیجان را بهنرین وسیله برای پیاده کردن اهداف و تجارب شکل بندیهای هندسی-فضایی خود یافت.برای سزان هدف از کشیدن طبیعت بیجان رساندن آن به خودمختاری رنگی، فرمی و خطی در غالب یک کمپوزیسیون سازماندهی شده بود و این اساسا حرکتی بود به سوی شیوه ی آبستره و از سویی سزان را پیشگام نقاشی کوبیسم نیز می دانند.
کوبیستها با استفاده از سطوح وزوایای انتقالی سزان و با به عاریت گرفتن پالت رنگی فووها ، تلاش داشتند تا به به فرمها و سطوح اصلی اشیاء دست یابند.در اواسط سالهای 1910-1920 هنرمندان کوبیستی چون پابلو پیکاسو و جرج براک و جان گریس کمپوزیسیونهای طبیعت بیجان زیبایی خلق کردند و آلات موسیقی را به کمپوزیسیونهای خود افزودند.همچنین اولین کارهای کلاژ کوبیستی آفریده شد. در این کارها اشیاءبا بافتهای اصلی خود نمایان نمی شوند و در کلیت اثرچنان با هم می آمیزند وفرمهای دو بعدی را ایجاد می کنند که بسختی قابل شناسایی می شوند نقاشان کوبیستی در این آثار طبیعت بیجان خود به اهدافی دست می یابند از جمله بی زمانی که بسیار متفاوت با دیگر آثار مرسوم رایج است.
طبیعت بیجان -لگر-با فضای بزرگ سفید ،خطوط تیز ومشخص و رنگهای ساده و با کمپوزیسیونهای تداخل یافته ی فرمها در پی ایجاد یک تاثیر مکانیکی بر می آید.
از سویی نقاشانی چون -مارسل دوشان- و دیگر اعضای جنبش دادائیسم درمسیر دیگری به خلق آثار پرداختند.
و طبیعتهای بیجان سه بعدی- مجسمه راخلق کردند .فوتوریستها و سورئالیستها نیز با بازنگری هدف سمبولیک طبیعت بیجان در گذشته، اشیاء را وارد فضای رویایی وخواب آلود کارهای خود کردند که می توان به -سالوادور دالی- نقاش بنام اسپانیایی اشاره کرد.
در نقاشیهای -جان میرو- اشیاء بی وزن شده در فضای نقاشی دو بعدی معلق هستند .در ایتالیا -جورجیو موراندی - در این زمان از نقاشان علاقه مند به طبیعت بیجان بود که با شیوه های متنوعی بطری های مورد مصرف روزانه و وسایل آشپزخانه را می کشید.
هنرمند هلندی اسکر M.C.Escher برای کشیدن اشیاء دقیق و در عین حال مبهم گرافیکی خود مشهور است و اثر معروف او street Still life که در سال 1937 کشیده مدل طبیعت بیجان سنتی هلندی را به تصویر کشیده است.
هنگامی که هنرمندان آمریکایی از جنبشهای مدرن هنری اروپا آگاه شدند شروع به خلق طبیعتهای بیجان هایی با شیوه ی واقع گرایانه ی آمریکایی و آبستره-کوبیستی کردند.از هنرمندان مشهور این زمان جورجیا ا کیفه ،ستوارت دیویس و مارسدن هارتلی را می توان نام برد.نقاشیهای طبیعت بیجان ا کیفه با نماهای نزدیک غیر معمولش هم عناصر فیزیکی و هم حسی گلبرگها و برگهای گلها را القا می کند.
در مکزیک از حدود سالهای 1930 فریدا کاهلو و دیگر هنرمندان با سبک سوررئالیستی نقاشیهای خاص منطبق با فرهنگ خود را آفریدند.
با گسترش شیوه ی آبستره-اکسپرسیونیستی از سالهای 1930 طبیعت بیجان در حد کشیدن رنگها و فرمهای خام و ساده تحلیل یافت و درسال 1950 با گسترش هر چه بیشتر سبک آبستره ی ناب روند رکود بیشتری یافت.
هنر پاپ در سال 1970-1960 مسیر هنر جهان را دگرگون کرد و شیوه های جدیدی از هنر طبیعت بیجان خلق شد.در بسیاری از کارهای هنر پاپ حضور اشیاء دیده می شود که البته اهدافی متفاوت را دنبال می کنند در حقیقت ارائه ی تصویر تکرار شونده ی محصولات تجاری با هدف القای فضای اجتماعی-سیاسی آمریکایی بود که هنرمندان را تحت تاثیر خود قرار داده بود.
اثر -طبیعت بیجان با ماهی قرمز -ری لکتنشتاین(1972) آمیزه ای است از رنگهای ناب ماتیس و سبک هنری پاپ .
جنبش نئو دادا که متاثر از آثار سه بعدی دوشان بود ونقاش معروف - جسپر جان-نیز عضو آن بود طبیعتهای بیجان متفاوتی را آفریدند.
-آویگدور آریخا-نقاشی بود که کار خود را با شیوه ی آبستره شروع کرد و بتدریج با مطالعه ی شیوه ی موندریان آنرا بصورت خلاقانه و نو درآثار طبیعت بیجان خود بکار بست و با تلفیق شیوه ی استادان گذشته به شیوه ی -فرمالیسم مدرن-دست یافت.او کارش را با یک جلسه و در زیر نور طبیعی خلق می کرد و در جریا ن کار موضوع اثر با پرسپکتیوهای حیرت انگیزی نمایان می شد.
هنرمندان روسی هم نقش بسزایی در توسعه ی هنر طبیعت بیجان در بین سالهای 1990-1983 داشتند و اکثرا با شیوه ی رئالیسم و فیگوراتیو کار می کردند.از هنرمندان مشهور الکساندر اسمرکین ،سرگی اسیپو،اوگنا آنتیکووا،النا سکوین و دیگران هستند.
ظهور فرمالیسم بار دیگر بازنمایی رویایی طبیعت بیجان را زنده کرد و در عین حال برخی پیامهای هنر پاپ را نیز با خود به همراه داشت.
در سده آخر قرن بیستم و سالهای آغازین قرن 21-م طبیعت بیجان خود را از مرزهای چهار چوب مرسوم رها کرد و با ظهور عصر کامپیوتر و هنر دیجیتالی عرصه ای جدیدی برای ظهور خود یافت.
نمایان شدن طبیعت بیجان با شیوه های جدید میکس مدیا،عکاسی ویدیو آرت ،موسیقی و اینستالشن زمینه های گسترده وجالبی را برای شکوفایی هر چه بیشتر این هنر مهیا کرده است.

منابع:

http://www.theartwolf.com/articles/best-still-life-paintings.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Still_life

www.timetrips.co.uk/still_life_history.htm

www.peintre-analyse.com/nature_morteus.htm
منبع:
امتیاز دهی به مقاله



نگاهـی به تاریخـچه ی هـنر طـبیعت بیـجان -4 قسمت آخر
نگاهـی به تاریخـچه ی هـنر طـبیعت بیـجان -4 قسمت آخر
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 
ثبت نظر:
شما می توانید درباره نگاهـی به تاریخـچه ی هـنر طـبیعت بیـجان -4 قسمت آخر نظر دهید یا سوال بپرسید:
نام و نام خانوادگی:
کلمات کلیدی: تاريخچه ي طبيعت بيجان ، هنر ، شاکه ساروخانيان