الکتروموتور در هر صنعتی

الکتروموتور در هر صنعتی


تاریخ ویرایش: 3 سال قبل

صاحب آگهی: automachin
چت با صاحب آگهی

الکتروموتور در هر صنعتی نیاز است. از یک مغازه نانوایی تا آسانسور ساختمان مسکونی تا واحدهای صنعتی کوچک کارگاهی تا صنایع غول پیکر تا چاه های کشاورزی به الکتروموتور نیاز است. بی تردید اینورتر در کنار موتور به صاحبان صنایع امکانات زیادی می دهد. تغییر دور موتور و کنترل سرعت در حین کار الکتروموتور و کنترل سرعت در هنگام راه اندازی و خاموش کردن یکی از فواید استفاده از اینورتر است. در این مطلب بر روی کاربرد درایو یا همان اینورتر در کشاورزی متمرکز می شویم.

کاربرد درایو ( اینورتر ) در چاه آب کشاورزی

فرض کنید در یک چاه آب به منظور تامین آب برای آبیاری زمین کشاورزی یک موتور 100 hp به کار رفته است. برای راه اندازی این موتور به مدار ستاره مثلث نیاز است. بدین صورت که در ابتدا موتور ستاره راه اندازی می گردد و پس از رسیدن به 75% دور نامی به مدار مثلث برده می شود. بنابراین سه کنتاکتور بایستی استفاده شود.

  1. کنتاکتور شبکه
  2. کنتاکتور مثلث
  3. کنتاکتور ستاره

جریان لحظه راه اندازی

واضح و روشن است که خرید این سه کنتاکتور و بستن آن در مدار هزینه زیادی دارد. در صورتیکه با خرید و نصب درایو یا اینورتر دیگر به کنتاکتور ستاره و کنتاکتور مثلث نیاز نیست. نکته قابل توجه اینست که یک موتور 100 hp با کد G در حالت معمول جریانی تقریبا 5.9 برابر جریان نامی خود را در همان لحظه اول راه اندازی عبور می دهد. جریان نامی موتور مذکور در حدود 140 آمپر است. به کاربردن مدار ستاره در لحظه راه اندازی این جریان لحظه راه اندازی را به یک سوم کاهش می دهد اما باز هم مقدار حاصله از جریان نامی بیشتر است.

درایو یا اینورتر در چاه آب

بیشتر بخوانید: اتوماسیون صنعتی


چرا از درایو برای چاه آب کاربرد دارد؟

همانطور که توضیح داده شد به کار بردن مدار ستاره جریان لحظه راه اندازی را به یک سوم کاهش می دهد اما این جریان از جریان نامی موتور بیشتر است. اینورتر این قابلیت را ایجاد میکند که جریان لحظه راه اندازی کمتر از جریان نامی باشد.


توان راکتیو

در این کاربرد یک موتور 100 hp را در نظر گرفته شد. بی شک توان راکتیو (غیر مصرفی) در سیستم وجود دارد. وقتی بار در پیک خود قرار می گیرد احتمال جریمه شدن از طرف اداره برق به علت ایجاد اختلال در ضریب توان وجود دارد. در صورت استفاده از درایو یا همان اینورتر توان غیر مصرفی صفر می شود.


کاویتاسیون

مدار ستاره در زمان آغاز به کار موتور باعث چرخش ناگهانی شافت می شود. به عبارت دیگر موتور از سرعت صفر استارت نمی شود. این حرکت ناگهانی جریان آب را متلاطم (توربولانت) می کند. پدیده کاویتاسیون که در نتیجه تلاطم جریان بوجود می آید، باعث برخورد حباب به پره های پمپ و خوردگی پره های پمپ می شود. از این رو استهلاک پمپ زیاد می گردد. با استفاده از درایو یا اینورتر و راه اندازی موتور در دور پایین و افزایش آرام آرام دور جریان آب متلاطم نمی گردد.


طول کابل

مدار ستاره و مثلث نیاز به دو کابل دارد. در صورتیکه برای درایو یک کابل کفایت می کند. در صورتیکه تابلو برق تا چاه آب فاصله زیادی داشته باشد استفاده از درایو کابل مصرفی را کاهش می دهد.


دیواره چاه

در مدار ستاره مثلث راه اندازی ناگهانی موتور ممکن است باعث آسیب به دیواره چاه شود. در صورتیکه راه اندازی موتور با درایو در دور کم از این حادثه پیشگیری می کند و همچنین آب چاه گل آلود هم نمی شود.


بی آب شدن چاه

مدار ستاره مثلث برای راه اندازی موتور توانایی تشخیص کم شدن آب چاه را ندارد. از آنجایی که موتور کف کش با همان آب خنک می شود در صورتیکه آب چاه تمام شود موتور خواهد سوخت. کاربرد اینورتر این قابلیت را ایجاد می کند که جریان برق کنترل گردد. با ایجاد این آپشن حفاظتی در صورتیکه موتور از یک مقدار معین بیشتر جریان بکشد موتور را خاموش می کند و از آسیب دیدن آن جلوگیری می کند.

 
ثبت نظر یا سوالRegister comments or questions
نام و نام خانوادگیfirst name and last name
ارسال
نظراتComments  (0)
ترتیب
کلمات کلیدی: الکتروموتور
دلار: 61,959تومانبیت کوین: 62,876 دلار
619590
fa