دنیای امروز راه توسعه کسب و کار را تغییر داده است


در سال ۲۰۱۵ میلادی، تحقیقی از IBM و the CMO club منتشر شد که یکی از نتایج‌اش برای من بسیار عجیب بود. این دو شرکت معظم با پرسش از 100 مدیر مارکتینگ به این نتیجه رسیده بودند که در حال حاضر شرکت‌ها، به جای جذب مشتری جدید به دنبال نگه داشتن مشتری‌های قدیمی هستند. نتایج علمی معمولا همه‌چیز را برای ما ساده‌تر می‌کنند، ولی تصور ما را از دنیا تغییر می‌دهند. مثلا، من فکر می‌کردم که جذب مشتری جدید برایم سودآوری زیادی دارد و بهتر است به هر وسیله‌ای افراد بیشتری را با بیزینسم آشنا کنم، ولی این تحقیق ذهنیتم را تغییر داد. بزرگان عرصه‌ی کسب و کار، مشتری فعلی‌شان را بیشتر از مشتری جدید دوست دارند.

 

جذب مشتری، راه‌های مختلفی دارد که بیشترمان آن‌ها را می‌شناسیم؛ از «دادزن‌»‌های میدان انقلاب تهران (بیشتر کتاب‌فروشی‌ها و ناشران ایران در این میدان هستند) گرفته تا بیلبوردهای غول‌آسای اتوبان‌ها. ولی نگهداری مشتری، نسبتا حرف تازه‌ای است.

بیایید برای توضیح دادنش از دنیای وب شروع کنیم. زمانی داشتن وب‌سایت، برای هر شرکتی مزیت به حساب میامد. وب‌سایت‌ها، اطلاعات شرکت، محصولاتش و اطلاعات تماس (آدرس، شماره تماس و ایمیل) را در خود داشتند. برای بالا آمدن در گوگل با هم رقابت می‌کردند و در وب‌سایت‌های دیگر تبلیغ می‌کردند. تمام این کارها، باعث می‌شد تا افراد جدیدی شرکت را بسازند. ولی در حال حاضر، ورق برگشته است.

داشتن یک وب‌سایت ساده، در حل حاضر چندان مهم نیست. یک میلیارد وب سایت در دنیا وجود دارد. بنابراین هر کسی ممکن است چندین وب‌سایت داشته باشد. سایت شما هم یکی از آن‌هاست. چیزی که الآن مهم است، نگه داشتن مشتری است. برای همین، بیشتر وب‌سایت‌ها بلاگ‌نویسی و ایمیل مارکتینگ را بسیار جدی می‌گیرند. بلاگ، وسیله‌ای است که مشتری را مجاب می‌کند تا مرتبا به وب‌سایت سر بزند. ایمیل مارکتینگ هم ابزاری است که ارتباط مشتری با سایت را حفظ می‌کند.

در دنیای آفلاین (نمی‌دانم چه اسمی برایش انتخاب کنم. به نظرم دنیای حقیقی به دو قسمت آنلاین و آفلاین تقسیم شده است؛ وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایل در برابر کوچه، خیابان و بازار) این کار با این شدت انجام نمی‌شود. کسی سعی نمی‌کند که مشتری‌های قدیمی را در کنار خودش نگه دارد. برای مثال، زمانی که از نانوایی خرید می‌‌کنیم بهتر است کارتی به ما داده شود که با تخفیف، پیک رایگان یا هر روش دیگری، ما را به خرید دوباره ترغیب کند. من که تا به حال چنین چیزی ندیده‌ام.

حرف کمی بزرگ و سنگین است. چرا باید حفظ مشتری قدیمی، مهم‌تر از جذب مشتری جدید باشد؟ چرا نباید به دنبال رشد و توسعه‌ی کسب و کارمان باشیم؟ آیا این حرف منطقی است؟ پاسخ به این سوال، مثبت است. نگه داشتن مشتری فعلی، از جذب مشتری جدید بسیار مهم‌تر است. اما چرا؟  برای پاسخ به این «چرا»، بهتر است اول مفهوم «درگیری با کسب و کار» را توضیح دهیم. از نظر بسیاری از متخصصین بازاریابی، تاثیر کمپین‌های تبلیغاتی با چند فاکتور سنجیده می‌شود:

  • چند نفر از کسانی که در معرض تبلیغات قرار داشته‌اند، آن را دیده‌اند؟
  • چند نفر از کسانی که تبلیغات را دیده‌اند، درباره‌اش فکر کرده‌اند (با آن درگیر شده‌اند)؟
  • چند نفر از کسانی که با تبلیغات درگیر شده‌اند، با شرکت تماس گرفته‌اند؟
  • چند نفر از کسانی که با شرکت تماس گرفته‌اند، محصول را خریده‌اند؟

مورد دوم، فاکتوری است که آن را با نام «درصد درگیری» می‌شناسیم. در دنیای آفلاین، درگیری با تبلیغات به این سادگی‌ها به دست نمیاید. ولی دنیای آنلاین ابزارهایی مثل «کوانکست» (Quantcast) و «گوگل انلتیکس» (Google analytics) دارد که به سادگی این درصدها را به ما گزارش می‌دهد.

مشتری فعلی شما، پیش از این تبلیغات‌تان را دیدن است، با محصول‌تان درگیر شده است، با شما تماس گرفته و ازتان خریده کرده است. مطمئنا نگه داشتن‌اش، از این که مشتری جدید را از این صافی‌ها بگذرانید ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است. همچنین، وفاداری‌اش به شما باعث می‌شود که مشتری‌های جدید را با قدرت بیشتری به سمت شما بیاورد؛ آن هم با تبلیغات دهان به دهان و بدون این که هزینه‌ای صرف کرده باشید. پس رشد و توسعه‌ی کسب و کارتان هم از طریق نگه داشتن مشتری قدیمی ممکن است. مسئله دیگری که مطرح می شود زمانِ رشد است. از روزی که نیت می کنیم کسب و کارمان را بزرگ کنیم تا زمانی که واقعا به بزرگی برسد، وقت زیادی می برد. ممکن است دو سال طول بکشد تا کمپین های تبلیغاتی شما جواب بدهد. برای همین تکیه بر مشتری های ثابتِ فعلی معقول تر از مخاطبانی است که نمی دانیم مشتری مان می شوند یا نه!

نگه داشتن مشتری قدیمی، یکی از کارهایی است که با CRM انجام می‌شود. 

 

نرم افزار CRM و عوامل انتخاب CRM برای کسب و کارها

نرم افزار CRM به بزرگترین نرم افزار در بازار جهانی در سال 2017 تبدیل شد و هیچ نشانه هایی از کند شدن رشد بازار این نرم افزار وجود ندارد. نیاز روز افزون کسب و کارهای کوچک و متوسط به نرم افزار CRM باعث رقابت شدید شده است ،  به همین دلیل، قیمت استفاده از نرم افزار CRM کاهش یافته است و CRM اکنون برای کوچکترین شرکت ها با هزینه ناچیز در دسترس است. حتی در بسیاری از موارد افراد برای کاربرد­های شخصی از نرم افزار CRM بهره می­برند، زیرا گزینه های رایگان  این نرم افزار هم وجود دارد.

نرم افزار CRM

بر خلاف نرم افزار­های CRM  اولیه، CRM ها امروزه معمولا با مجموعه ای از ویژگی های قدرتمند و کاربری ساده برای مدیریت روابط با مشتری در اختیار کاربران قرار دارند.

نرم افزار CRM ویژگی­های متعددی است مانند : بازاریابی و فروش، پشتیبانی و خدمات پس از فروش برای مشتری و همچنین ویژگی هایی که می­تواند برای کسب و کارهای متوسط و حتی کوچک مناسب و کاربردی باشد.

اما با وجود گزینه­ های متعدد موجود در بازار، چگونه می توان تصمیم گرفت که کدام CRM برای نیازهای کسب و کار شما مناسب است؟

پس این سوال پیش می­ آید که مهم ترین عوامل در هنگام خرید یک CRM چه مواردی هستند؟! در زیر یه بررسی عوامل مهم در هنگام خرید یک CRM می­ پردازیم.

شما باید از خودتان سوال هایی بپرسید :

  1. آیا باید تولید سرنخ های فروش را افزایش دهم؟ اگر چنین است، به دنبال یک CRM هستید که ویژگی های بازاریابی و سرنخ های فروش قوی را ارائه می دهد.
  2. آیا معاملات در مراحل فروش کسب و کار دچار مشکلاست؟ اگر چنین است، شما CRM را با گزارش فروش قوی نیاز دارید، که با آن بفهمید که در کدام مرحله فروش مشکل دارید و می توانید نقاط ضعف فروش خود را شناسایی کنید.
  3. آیا نیاز به افزایش بهره وری در تیم هایی کسب و کار دارم؟ اگر چنین است، شما نیاز به یک CRM دارید که امکان داشته باشد بسیاری از فرآیندهای دستی که ممکن است در کسب و کار شما وجود داشته باشد به صورت خودکار انجام دهد.
  4. آیا در تیم فروش کسب و کار اولویت بندی مشتریان اهمیت زیادی دارد؟ در این صورت ، به یک نرم افزار CRM نیاز دارید که سرنخ های فروش را امتیاز دهی کند تا تیم فروش بتواند بهترین فرصت های فروش را برای رسیدن به اهداف درست اولویت بندی کنید.

اینها فقط سوالاتی هستند که نیازهای شرکت شما را مشخص می کند. پس، نرم افزار CRM ای انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند.

قیمت CRM برای کسب و کار کوچک و متوسط
اگر شما صاحب یک کسب و کار تازه راه اندازی شده و در حال رشد هستید، و یا حتی یک کسب و کار متوسط دارید احتمالا از نظر منابع محدود هستید ، بنابراین قیمت یک مسئله بسیار مهم است.

شما می خواهید بهترین نرم افزار CRM را برای کسب و کار خود با هزینه مناسب پیدا کنید، اما ابتدا اطمینان حاصل کنید که با قیمت مورد نظر، تمام نیازهای کسب و کار خود را برآورده می کنید. بهترین انتخاب  شما احتمالا CRM  ای همه جانبه است که شامل ویژگی های اضافی مانند اتوماسیون بازاریابی و پشتیبانی مشتری باشد. توجه داشته باشید که در این مورد حتی راه حل های رایگان وجود دارد!

سهولت استفاده و یادگیری آسان
یکی از بدترین اشتباهات در هر کسب و کار، خرید یک CRM است که استفاده کردن از آن سخت است و یادگیری آن برای استفاده کارکنان دشوار باشد.

در واقع، بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Inside CRM، سهولت استفاده، مهمترین معیار (یعنی در حقیقت 65% احتمال خرید) برای خرید یک نرم افزار CRM است. زیرا اگر یادگیری و کاربری استفاده از یک نرم افزار CRM برای کارکنان سخت باشد نمی­توانند خود را با این نرم افزار CRM هماهنگ کنند، پس در نتیجه در مقابل تغییر به وجود آمده مقاومت می­کنند و کسب و کار دچار تعارض می­گردد.

پشتیبانی شرکت ارائه دهنده نرم افزار CRM برای کسب و کار
هنگامی که از نرم افزار استفاده می کنید و یا هنگامی که مشکلی دارید، ارائه دهنده شما چگونه از شما پشتیبانی می کند؟ قبل از خرید نرم افزار CRM اطمینان حاصل کنید که نوع پشتیبانی برای مشتری چگونه است. چه زمانی در دسترس هستند؟ چگونه می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید؟ آیا آنها یک برنامه خوب برای پشتیبانی دارند؟

معیارها و گزارش
همه مدیران تصمیم گیری­هایی در جهت رشد و پیشرفت کسب و کار اتخاذ می­ نمایند. مدیران نیاز دارند که بینش خود را در مورد نتایج مورد نیاز، به دست آورند تا مشخص شود چه چیزی نیاز به بهبود دارد. اگر مدیر معیارهای قدرتمند و گزارش گیری لازم را به عنوان ابزار مورد نیاز در دسترس نداشته باشد، این کار بسیار دشوار است.

یک CRM جامع برای کسب و کار کوچک و متوسط، معیارها و تجزیه و تحلیل های لازم را در مواردی مانند: وضعیت قیف فروش کسب و کار؛ وضعیت چرخه فروش؛ فروش و درآمد آینده؛ معاملات برنده و از دست رفته؛ رشد درآمد در طول زمان؛ نتایج کمپین فراهم می­ آورد.

این فقط نمونه ای از گزارشاتی است که شما میتوانید برای تصمیم گیری در جهت رشد کسب و کار خود داشته باشید، در نتیجه اطمینان حاصل کنید که نرم افزار  CRM ای را انتخاب می کنید که گزارش های قوی برای بهبود کسب و کار شما ارائه می دهد.

داشبورد
داشبوردها معمولا یک ویژگی استاندارد در یک CRM برای کسب و کار کوچک و متوسط هستند. قبل از خرید بررسی کنید تا مطمئن شوید که یک داشبورد قابل تنظیم در این نرم افزار CRM  وجود دارد و به شما اجازه می دهد آن را با هر معیارهای که می خواهید مشاهده کنید سفارشی سازی کنید. شما باید بتوانید وارد سیستم شوید و بلافاصله معیارهای مورد نیاز را در نمودارها مشاهده کنید.

نرم افزار CRM  قدرتمند برای کسب و کارهای کوچک و متوسط می تواند بهبود قابل توجهی در رشد درآمد داشته باشد و کارایی و بهره وری را بالا ببرد. مهم این است که قبل از خرید، نیازهای کسب و کار خود را ارزیابی کنید و به دنبال یک CRM باشید که به این نیاز­ها پاسخ مناسبی بدهد.

استراتژی های بازاریابی برای افزایش وفاداری مشتری


وفاداری مشتری بسیار شبیه عشق است. هر دو آنها از ایجاد یک ارتباط احساسی مثبت با یک شخص ( یا برند) از طریق یک سری تعاملات یا  معاملات مثبت نشات گرفته اند که وابستگی ایجاد کرده و با مرور زمان عادت می شود. پس چرا اینقدر سخت است که آن را درست بپذیریم؟ بازاریابان و فروشندگان باید جهت افزایش وفاداری مشتری، توجه خود را به سمت یکپارچه سازی سه استراتژی اصلی بازاریابی معطوف کنند. بازاریابانی که برنامه ریزی می کنند تا این رویکردها را یکپارچه سازی نمایند، افزایش قابل توجه ای در تثبیت برنامه پاداش دهی خود – و ارزش طولانی مدت و بهتری از مشتریان مشاهده می کنند:

  1. پیشبرد در زمان محدود: با یک استراتژی پیشبرد فروش موثر مشتریان را در فروشگاه جلب کنید (دستیابی)
  2. پاداش برای خرید: مشتریان را مجذوب کنید تا بازدید های فروشگاه را تکرار کرده و متوسط ارزش سفارش را افزایش دهند (رشد).
  3. برنامه پاداش مبتنی بر امتیاز: مشتریان را در یک برنامه پاداش یا حفظ مبتنی بر امتیاز ساده ثبت نام کنید که ارزش ملموسی ایجاد می کند (حفظ).

پیشبرد در زمان محدود

بازاریابان همچنان به امتحان کردن سیاست های قیمت گذاری مختلف، از جمله سیاست های کاهش قیمت ادامه می دهند. برخی معتقد هستند که این روش موثرتر از استراتژی های قیمت گذاری می باشد زیرا “مطالعات” نشان می دهندکه مشتریان “آن را ساده و فوری میخواهند”. هنگامی که مشتریان معتقد هستند که سیاست های قیمت گذاری موقتی است ( محدودیت زمانی دارد) و مطمئن نیستند که چه زمانی این محصول در آینده با تخفیف ارائه می شود، انگیزه خرید پیدا می کنند. پیشبرد در زمان محدود کارایی دارد، اما برای طولانی مدت مناسب نمی باشد.

پاداش برای خرید

در یک آزمون، فروشنده ای سیاست خرید برای پاداش را با تخفیف فوری در ازای ثبت نام در طرح مقایسه کرد. برنامه خرید برای پاداش  ۱۴درصد افزایش داشت.  استراتژی پیشبرد ابتدا به منظور افزایش ترافیک فروشگاه از طریق تکرار خرید با پیشنهاد خرید برای پاداش در همان فروشگاه تعیین شد. این استراتژی در مقایسه با سیاست تخفیف فوری در زمان ثبت نام که هیچ تغییری نداشت، منجر به یک تا دو برابر شدن تعداد بازدیدکنندگان در عرض ۳۰ تا ۴۵ روز پس از خرید اولیه شد. و به مرور بهتر شد.

بازدیدهای فروشگاهی منجر به افزایش  ۱۴ درصدی درآمد حاصل از خرید اول شد (در مقایسه با صفر درصد تخفیف فوری)، ۴ درصد از این ۱۴ درصد بیشتر خرج کردن مصرف کننده را نشان می دهد. ۱۰ درصد باقی مانده در ابتدا توسط فروشنده به عنوان پاداش خرید برای مشتری سرمایه گذاری شد و سپس مقدار کامل به فروشنده بازگشت داده شد. جالب است بدانید ۵% درصد پاداش ها در طی ۶۰ روز از اولین خرید به فروشنده برگشت. پس اگر سرمایه به فروشنده بر می گردد و باعث می شود مشتری بیشتری برای دو تا سه معامله دیگر هم پول صرف می کند، چرا فروشندگان بودجه های برنامه های پیشبرد خود را تقویت نمی کنند؟

برنامه پاداش مبتنی بر امتیازات

این استراتژی به گونه ای در نظر گرفته شده که  دو تا سه تراکنش اضافی دیگر را تولید کند، و به فروشنده این امکان را می دهد تا مشتریان را در برنامه های پاداش و حفظ خود ثبت نام کرده و میزان اثربخشی برنامه را افزایش دهید. هنگامی که تکرار و تازگی معامله افزایش یابد، برنامه های پاداش تمایل به افزایش اثربخشی دارند.

داده های جمع آوری شده با استفاده از کارت های امتیازی باشگاه مشتریان می توانند برای موارد زیر استفاده شوند:

  • داده های مشتری را جهت ارائه پیشنهادات ویژه و هدفمند به مشتریان تازه به دست آمده تحلیل کنید. پیشنهادات بیشتر احتمالاً وابستگی به محصولات یا موفقیت متقابل دسته بندی محصول را افزایش می دهند و وفاداری مشتری و وابستگی برند را مدیریت می کنند.
  • بر اساس پیش بینی ها مدلی ایجاد کنید تا پروفایل مشتریانی که احتمالاً “پیشبرد در یک محدوده زمانی” را قبول می کنند، شناسایی کرده و تلاش های بازاریابی یک به یک را برای سایر مشتریان هدفمندی که پروفایل مدل را مناسب می دانند اما ممکن است از یک رقیب خرید کنند، افزایش دهید.

چرا به دست آوردن وفاداری مشتری سخت است؟

امروزه، میزان توجه کمتر است، صبر و شکیبایی در حال کم شدن است، و رقابت بیشتر از قبل مشهود است. ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار با دستیابی به مشتریان مناسب از ابتدای کار، شروع می شود. شانس شما برای ایجاد یک ارتباط خوب از ابتدا بیشتر است، زیرا منافع مشترکی وجود دارد. کلید موفقیت طولانی مدت در ارائه ارزش به مشتری و ایجاد مبنای به وجود آمده از یک استراتژی تعامل یکپارچه سازی شده و مناسب، می باشد.

بهترین crm ایرانی

 

با توجه به وجود نرم افزارهای سی ار ام زیاد در بازار، انتخاب نرم افزار سی ار امی که بتواند برای شرکت شما و تیم فروش شما بهترین crm ایرانی باشد مشکل به نظر می رسد. در این مطلب سعی شده شاخصهایی برای انتخاب بهترین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری لیست شود. شاخصهایی که برای انتخاب یک نرم افزار crm خوب پیشنهاد می شود به شرح زیر است.  

بهترین نرم افزار crm ایرانی

رابط کاربری
آیا نرم افزار دارای واسط کاربری ساده و روان هست یا اینکه کارکردن با نرم افزار و درک آن سخت است. آیا تیم فروش از ورود به نرم افزار سی ار ام لذت می برند یا به محض لاگین کردن به آن بهانه ای برای خروج و کارنکردن با آن می آورند.

چگونگی/امکان اضافه کردن مشتری و وارد کردن لیستی از مشتریان به نرم افزار سی ار ام
اضافه کردن اطلاعات تماس یک مخاطب یا مشتری سخت است یا به راحتی این کار انجام می شود. ایا امکان اضافه کردن اتوماتیک یک مشتری از فرم ساخته شده توسط خود نرم افزار وجود دارد یا خیر؟ آیا براحتی می توان از فایل اکسل اطلاعات مشتریان را به این نرم افزار وارد کرد؟

بهترین crm ایرانی
فروش
وجود سیستم فروش برای یک نرم افزار سی ار ام ضروری است چرا که با یک نگاه می توان تشخیص داد هر فروشی در چه مرحله است و پیشرفت فروش چگونه است. آیا رسیدن به اهداف فروش امکان پذیر است یا اینکه مشکلی وجود دارد.


وظایف کاری، پیگیریها و تقویم
ما اصلا دوست نداریم قرار ملاقاتهایمان را فراموش کنیم، دوست نداریم پیگیریهایمان به تاخیر بیفتد و چه بهتر که خیلی از این امور بصورت اتومات انجام شود. ایا نرم افزار سی ار امی که انتخاب می کنید این قابلیتها را دارد؟ ایا به تقویمهای استاندارد و معمول مانند جی میل و اوت لوک وصل می شود؟

 

جستجوی پیشرفته و امکان ایجاد برچسب (tag)برای موارد مختلف
تیم فروش دوست دارد روی وقایع انجام شده با مشتری برچسب بنویسد تا براحتی در مواقع لزوم آنها را پیدا کند، همچنین بای براحتی بتواند بر اساس تمامی فیلترهای مورد نیاز، مشتریان را جستجو کند، آیا این امکان وجود دارد؟

 

گزارشات
گزارشات شاید مهمترین بخش نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است. ما باید بتوانیم بسته به نیاز گزارشات روزانه، ماهانه، سالانه ویا در بازه های زمانی خاص را در هر قسمت اعم از فروش، مشتریان، فرمها، گردش کار و سایر بخشهای نرم افزار داشته باشیم، ایا نرم افزار سی ار ام انتخابی شما این امکان را فراهم می کند؟

 

مجتمع سازی با سایر سیستمها
ما می خواهیم قرار ملاقاتهای خود را در جی میل روی موبایل یادآوری شویم، می خواهیم به سیستمهای ارسال انبوه ایمیل مثل mailchimp وصل شده و ایمیلهای خود را از طریق آنها ارسال کنیم، می خواهیم از شرکتهای مختلف برای ارسال پیامک استفاده کنیم، به سیستمهای تلفنی twilio یا asterisk وصل شده و کالر ای دی را روی صفحه سی ار ام خود داشته باشیم. آیا این امکانات در نرم افزار سی ار ام مورد نظر فراهم است؟

 

اپلیکیشن اندروید
در حال کار دیگری هستید، یک سرنخ جدید به سیستم اضافه می شود، بهتر نیست بر روی موبایل اندروید خد متوجه شوید و در صورت نیاز بتوانید همان موقع پیگیری کنید؟

 

ایمیل
باید قادر باشید ایمیلهای مورد نظر خود را براحتی توسط نرم افزار crm ارسال و دریافت کنید. خیلی وقتها این ایمیلها یک متن واحد دارند(مثلا بروشور نرم افزار یا لیست قیمت)، بهتر نیست از طریق سی ار ام بتوانید این ایمیلها را ارسال کنید بدون استفاده از هیچ نرم افزار جانبی دیگر؟
امکانات تلفنی/voip
این یک امکان فوق العاده مهم است که بتوانید تماسهای دریافتی را روی صفحه سی ار ام خود ببینید. برخی شرکتها سیستمهای تلفنی مطابق با سی ار ام خود ارائه می کنند که این بهترین راه حل است.

 

پیامک و چت آنلاین
پیامک و چت آنلاین برای برخی شرکتها خیلی مهم نیست ولی برای برخی دیگر بینهایت مهم و حیاتی است، اگر برای شما مهم است بهتر است نرم افزار سی ار امی انتخاب کنید که این امکانات را داخل خود داشته باشد. برخی مواقع نیاز است که با ارسال ایمیل یک پیامک هم برای مشتری ارسال کنید که ایمیل برایش ارسال شده است.

 

قیمت/ارزش
و بالاخره، نرم فزار سی ار ام مورد نیاز چقدر هزینه دارد.برای من شخصا اشکالی ندارد حتی پول بیشتری پرداخت کنم وبجای آن زمان بیشتری را صرفه جویی کنم. از طرفی حاضر نیستم هزینه نرم افزار سی ار ام برای یک شرکت بزرگ پرداخت کنم در حالی که شرکت من یک کسب و کار کوچک است. پس بهترین نرم افزار سی ار ام آن نرم افزاری خواهد بود که ماژولار بوده و بتوان بر اساس نیاز ماژول مورد نظر را خریداری کرد و استفاده نمود بدون پرداخت هزینه اضافی.

بهترین نرم افزار crm ( مدیریت ارتباط با مشتری ) برای شرکت شما کدام است؟

7 ایده برای برنامه وفاداری مشتری جهت رونق به کسب و کار شما

برنامه وفاداری یک برنامه پاداش ارائه شده توسط یک شرکت به مشتریانی که اغلب به صورت مداوم از شما خرید می کنند و یا ترغیب مشتریان دیگر برای خرید از شما. یک برنامه وفاداری می تواند یک خدمات رایگان، پاداش، کوپن ها یا حتی محصولات آزاد را پیشبینی کند. طبق گزارش سرشماری در سال 2015، خانوارهای آمریکایی در برنامه های وفاداری به طور متوسط 29 عضو دارند، اما تنها 12 نفر از آنها فعال هستند. شرکت ها پول و وقت خود را از دست می دهند و مشتریان از کسب و کارهایی که به آنها وفادار هستند ارزش بیشتری نمی برند. این سوال که چگونه می توان ارزش های کافی در برنامه های خود اضافه کرد تا مشتریان خود را بازگرداند برای مجموعه هایی مطرح میشود که با توجه به رقابت در بازار و اشباع شدن آن مطلع و در جستجوی راهی برای جذب مشتریان قبلی خود هستند. وقت آن رسیده است تا بخش فروش به دنبال سیستم های پاداش پیچیده و ارزش واقعی برای مشتریان با استفاده از برنامه وفاداری خود باشند. در اینجا چند ایده برای برنامه های وفاداری مشتری وجود دارد که ممکن است به کسب و کار کمک کند. از یک سیستم ساده استفاده کنید این رایج ترین روش برنامه های وفاداری است. مشتریان مکرر امتیاز می گیرند که به نوعی پاداش می پردازند. این که آیا این یک تخفیف، یک هدیه بی نظیر، و یا خدمات مشترکین خاص است، مشتریان به سمت مقدار مشخصی از امتیازات برای جبران پاداش خود کار می کنند با این وجود، شرکت های بسیاری از این روش ها، ارتباط بین نقاط و پاداش ملموس را پیچیده و گیج کننده می دانند. "چهارده امتیاز برابر با 10 هزار تومان است و 20 هزار تومن خرید بعدی شما در ماه فروردین شامل 50? تخفیف میباشد" ... این پاداش نیست، این سردرد است. اگرچه یک سیستم امتیاز، شاید شایع ترین شکل از برنامه های وفاداری است، لزوما برای هر نوع کسب و کار قابل استفاده نیست. برای کسب و کارهایی که مکررا خرید کوتاه مدت را تشویق می کنند، این بهترین کار است. یک رستوران زنجیره آمریکایی شناخته شده نمونه ای از یک شرکت است که برنامه وفاداری مبتنی بر امتیاز را به خوبی اعمال می کند. مشتریان با هر خرید کارت خرید آن رستوران را دریافت می کنند و کارت صرف مقدار پول می شود. هر 50 دلار یک مشتری رایگان. مهم نیست که این آیتم با یک ساندویچ بزرگ یا یک اسموتی کوچک باشد: هنگامی که مشتری 50 دلار کارت خود را ثبت کند، رایگان مخایبه خواهد شد. 2. سیستم چند سطحی از یک سیستم چند سطحی استفاده کنید تا وفاداری در مشتری متحمل شوید و به خرید بیشتر تشویق شود. پیدا کردن تعادل بین پاداش های قابل دستیابی و مطلوب برای اکثر شرکت های طراحی برنامه های وفاداری چالشی است. یکی از راه های مبارزه با این، پیاده سازی یک سیستم مرتبه ای است که بر پایه وفاداری اولیه و تشویق خرید بیشتر است. بزرگترین تفاوت بین سیستم امتیاز و سیستم چندسطحی این است که مشتریان از برنامه وفاداری کوتاه مدت نسبت به ارزش دراز مدت از برنامه وفاداری به ارمغان می آورند. شما ممکن است برنامه های گوناگون را برای تعهد بالا، کسب و کارهای بالاتر قیمت گذاری مانند خطوط هوایی، کسب و کار مشتری محور و یا شرکت های بیمه بهتر کار کنید. برای بررسی بهتر در آژانسهای هوایی میتوانند مشتریان باشگاه خود را در سطح های مختلف تعریف کنند و به آنها امتیاز دهند به این صورت که اعضای باشگاه را در ابتدا رده قرمز (red Club) قرار می دهد و سپس سطح های آنرا به ترتیب به سطح نقره ای باشگاه(Club Silver) و سپس به سطح طلایی از باشگاه مشتریان(Club Gold) ارتقا میدهند. اعضای قرمز باشگاه تخفیف 5% روی بلیطهای هوایی و پروازهایی در زمان پرواز، دریافت تخفیف در اتومبیل اجاره ای از فرودگاه، پارکینگ فرودگاه، هتل ها. اعضای نقره ای باشگاه 50% امتیاز بیشتری نسبت به سطح قرمز را در پروازها به دست می آورند و خرید بلیط و تخفیفات بیشتر بر روی بلیط های و هتل ها را دارند. اعضای طلایی باشگاه می توانند به علاوه امکانات اعضای قرمز و نقره ای استفاده کنند، سوار شدن به اولویت، و دسترسی به باشگاه های منحصر به فرد که در آن آنها می توانند یک نوشیدنی یا ماساژ قبل از پرواز خود بگیرند. پیچیده به نظر می رسید. آنها مجموعه ای از مزایای جامع ایجاد میکنند به طوری که مشتریان به راحتی می توانید مزایای اضافی آنها را دریافت خواهید کرد که آنها از سطح قرمز به نقره و به طلا برسند. نکته اینجاست که مزایا را در مراحل اولیه ارائه می دهند تا مشتری را به عقب وفادار بماند. هنگامی که مشتریان در جریان باشگاه و امکانات آن قرار میگیرد متوجه خواهند شد که وضعیت "طلایی" غیرقابل دسترسی است و مزایای بسیار خوبی را ارائه می دهد.

اتوماسیون بازاریابی با CRM

در گذشته نرم افزار CRM تنها برای ثبت اطلاعات مشتریان و به عنوان یک نرم افزار عملیاتی در واحد فروش استفاده می‌گردید. اما با اهمیت یافتن بحث همکاری بین تیم‌های بازاریابی و فروش و افزوده شدن امکانات اتوماسیون بازاریابی به آن، کاربردهای این نرم افزار بسیار گسترده‌تر شده است. نرم افزار CRM نه تنها اطلاعات مهم تجاری را ثبت می‌نماید، بلکه با پردازش و ارائه گزارشات تحلیلی به کشف الگوها، ارتباطات مهم و فرصت‌های فروش جدید کمک می‌نماید. مراحل اصلی فرایند بازاریابی در نرم افزار CRM به صورت زیر می‌باشد.

  1. ایجاد کمپین
  2. تعیین مشتریان هدف
  3. تعیین محصولات و پیشنهادهای مورد نظر
  4. تعیین بودجه کمپین
  5. طراحی پیام
  6. ارسال پیام به مشتریان
  7. دریافت پاسخ از مشتریان
  8. اندازه گیری نتایج و بازدهی کمپین
  9. محاسبه نرخ بازگشت سرمایه
  10. تعیین مشتریان هدف

نرم افزار CRM به فرایند انتخاب مشتریان هدف کمک نموده و به شما امکان بخش‌بندی ساده‌تر بازار را می دهد. در این نرم افزار شما می‌توانید مشتریان بالقوه را بر اساس ویژگی‌ها، تاریخچه خرید و پاسخ‌های آنها به کمپین‌های قبلی دسته‌بندی نمایید که این مساله موجب بهبود بازدهی کمپین‌های جدید خواهد شد. همچنین ابزارهای گردش کار و اتوماسیون بازاریابی موجود در نرم افزار این امکان را فراهم می‌نماید که بصورت خودکار بخش‌بندی بازار و ارزیابی مشتریان انجام پذیرد.

CRM automation

فرایند تعیین مشتریان هدف، گروه‌هایی از مشتریان بالقوه را تعیین می‌نماید که برای یک کمپین خاص مناسب هستند و در نتیجه از اتلاف منابع و زمان تیم بازاریابی و سایر مشتریان جلوگیری می‌نماید. m

اتوماسیون بازاریابی و اجرای کمپین‌ها
با نرم افزار CRM شما امکان ایجاد، مدیریت و سنجش اثربخشی کمپین‌های بازاریابی را خواهید داشت. در این نرم افزار می‌توانید وضعیت هر مشتری بالقوه را دنبال نموده و پیامهای ارسالی و دریافتی از مشتری را مشاهده نمایید. همچنین بوسیله گزارشات و داشبوردهای موجود، می‌توانید از آخرین وضعیت عملکرد کمپین در هر لحظه مطلع گردید.

نرم افزار امکان برنامه‌ریزی و تعیین بودجه برای هر کمپین و ثبت هزینه‌های انجام شده و اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را فراهم می‌نماید. همچنین می توانید مراحل اجرای کمپین و ارسال پیام‌ها را زمانبندی نمایید. امکان ارسال خودکار پیام و دریافت پاسخ از مشتریان نیز موجود است که به بهبود سرعت و دقت اجرای کمپین‌ها کمک می‌نماید.

در نرم افزار می‌توان ترجیحات مشتری مانند کانال ارتباطی ترجیحی و یا زمان مناسب برای تماس را برای هر مشتری ثبت و اعمال نمود. به عنوان مثال می‌توان مشتریانی که علاقمند به دریافت ایمیل یا فکس‌های تبلیغاتی نیستند را مشخص نموده و در کمپین‌های بعدی این ترجیحات مشتری را رعایت نمود.

شما همچنین امکان مقایسه کمپین‌های جاری و گذشته از نظر تعداد و نوع پاسخ‌های مشتریان و هزینه‌ها و درآمدهای مرتبط را خواهید داشت که در تصمیم‌گیری برای ادامه یا توقف هر کمپین کمک زیادی می‌کند.

در نرم افزار CRM، تمام اطلاعات مشتریان بصورت متمرکز نگهداری می‌گردد. در واقع برای هر مشتری یک پروفایل یا پرونده خواهید داشت که شامل مشخصات کامل مشتری، تاریخچه ارتباطات مشتری، فعالیت‌های بازاریابی و فروش و بسیاری اطلاعات دیگر خواهد بود. بنابراین تیم‌های بازاریابی و فروش، اطلاعات کافی و کاملی از مشتریان برای بخش‌بندی بازار و انتخاب مشتریان هدف و اجرای موثرتر کمپین‌ها در اختیار دارند.