مسبی
نگاهـی به تاریخـچه ی هـنر طـبیعت بیـجان -قسمت سوم

نگاهـی به تاریخـچه ی هـنر طـبیعت بیـجان -قسمت سوم

5 از 5 (1 رای)
ویرایش: 1391/10/19
نویسنده: سانا 19
گفتگوی خصوصی با صاحب مقاله
...ادامه ی قسمت دوم
طبیعت بیجان در آلمان با شباهت بسیاری به مدل های هلندی رواج یافت جورج فلگل از نقاشا ن معروف طبیعت بیجان آلمانی بود، او اشیاء را بدون حضور فیگورهای انسانی کشیده و با کشیدن اشیاء بر روی طاقچه ها کمپوزیسیونهای نو و نقطه های دید متنوعی را خلق کرده است.در همین دوره در اسپانیا نقاشیهای طبیعت بیجان با زمینه تیره خلق شدند که بیشتر فضای فرا واقع گرایانه( سوررئالیستی)داشتند .بطور کلی در ایتالیا و اسپانیا که پیرو مذهب مسیحیت کاتولیک بودند نقاشی طبیعت بیجان بسیار نادر بود ونقاشان متخصص کمتری در این زمینه موجود بودند.در اروپای جنوبی در مقایسه با بخش شمال آن بکار گرفتن شیوه ی نرمتر کاراواجیوکه تاکید کمتری بر فوق واق گرایانه بودن طبیعت بیجان را دارد را شاهد هستیم .در فرانسه نقاشان طبیعت بیجان که در اصطلاح آنان طبیعت مرده Nature Morte لقب داشت بطور همزمان تحت تاثیر مکاتب شمالی و جنوبی بود.

با آغاز قرن 18-م محتوای مذهبی و اسطوره ای طبیعت بیجان جای خود را به نقاشیهای اشیاء بخصوص میز آشپخانه و موضوعات مشابه داد.که در فرانسه طبقه ی آریستوکرات یا ثروتمند سفارشات نقاشیهای با موضوع میز غذاهای مجلل را دادند که هیچ گونه پیام مذهبی نداشت.رواج سبک روکوکو در این دوران و ارجحیت دادن به نشان دادن چیزهای تزیینی و تصنعی باعث خلق طبیعت بیجانی شد که در اصطلاح - گول زدن چشم --Trick the eye نامیده می شد.

در امریکا نقاشا ن اکثرا در کشورهای اروپایی آموزش می دیدند واین شیوه ها را در کار خود بکار می بستند.از هنرمندان نامدار آمریکایی در ایندوران چارلز ویلسون پیل بود که که مرکزی برای تعلیم هنرمندان و همچنین موزه ای از اشیاء طبیعی درآمریکا بنا نهاد.پسر او رافائل پیل نیز از پیشگامان نقاشی طبیعت بیجان بود و عضو گروهی از نقاشان که شامل جان اف فرانسیس ،چارلز برد کینگ و جان جانستون بود.در نیمه ی دوم قرن نزدهم مارتین جانسون هید نمونه ی آمریکایی نقاشی تصاویر طبیعی و گیاهی را که شامل گلها و پرندگان نیز بود در فضای باز به تصویر کشید . شیوه نقاشیهای Tromp loeil خاص آمریکایی نیز در همین زمان رایج شد که از نقاشان آن می توان به جان هابرل ویلیم میشل هارنت وجان فردریک پتو اشاره کرد.پتو در کشیدن صحنه های غمناک مشهور بود در حالی که هارنت به مراحل بالای شیوه ی فوق واقع گرایانه ی محبوب آمریکاییها دست یافت و در نقاشیهایش از آلات موسیقی استفاده کرد.
در قرن 19-م آکادمیهای هنری در اروپا که معروفترین آن آکادمی فرانسوی(Academie Fracaise) بود نقش مهمی را در گسترش هنر آکادمیک داشت و باعث تضعیف علاقه به هنر طبیعت بیجان شد چرا که این آکادمیها به تعلیم فلسفه ی برتر بودن موضوعی پرداختند و اعتقاد داشتند که ارزش یک نقاشی به موضوع آن است و بر اساس آن بالاترین درجه ی اهمیت به نقاشیهای مذهبی،تاریخی و افسانه ای تعلق داشت و نقاشی طبیعت بیجان در پایین ترین قسمت درجه بندی قرار می گرفت.
به همین دلیل نقاشانی چون جان کنستابل ،کامیل کورو به نقاشی مناظر طبیعت روی آوردند .
زمانی که شیوه ی هنری نئو کلاسیسیسم از سالهای 1830 دوران رکود خود را طی می کرد نقاشی پرتره در مرکز توجه انقلاب هنری سبکهای رئالیسم و رومانتیسیسم بود.بسیاری از هنرمندان این دوره در ساختمان بندی نقاشی خود طبیعت بیجان را گنجاندند.نقاشیهای طبیعت بیجان گویا،گوستاو کوربه ودلا کروا بار حسی قوی را دارا می باشند و توجه اصلی آنها بیشتر از نمود واقع گرایانه اشیاء القا فضای حسی نقاشی است.
نقاشیهای اولیه طبیعت بیجان شاردین،ادوارد مانه بسیار آهنگین بود و مسیر امپرسیونیسم را طی می کرد.نقاش دیگری که آثار طبیعت بیجان او بسیار معروف بود هانری فانتین لاتور بود که با تکنیکی سنتی تر نقاشیهای زیبایی از گلها کشید و زندگیش را با فروش همین آثار به کلکسیونرها تامین کرد.
به هرحال تا زمان منحل شدن کامل آکادمیها در اروپا وظهور سبک امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم بود که تکنیک کاری و هماهنگی رنگی از اهمیت بیشتری نسبت به موضوع نقاشی برخوردار شد و طبیعت بیجان با علاقه مندی بیشتری توسط نقاشان کشیده شد.در آثار اولیه کلود مونه تاثیر کارهای فانتین لاتور دیده می شود ولی کلود مونه اولین کسی بود که رسم کشیدن پس زمینه ی تاریک را شکست.پیر آگوست رنوار نیز از نقاشانی بود که در اثرStill life with Bouquet and fan-1871 از پس زمینه ی روشنی استفاده کرد.در آثار امپرسیونیستها عناصر اسطوره ای و استعاره ای کاملا غایب هستند در عوض امپرسیونیستها به کارهای تجربی، ضربه های قلم نقطه نقطه ،ارزشهای رنگی وجاسازی رنگ بسیار اهمیت می دادند.ولی رنگ را با تفسیر خاص خود بکار می بردند که گاهی بسیار غیر واقع گرایانه بود.همچنانکه گوگن می گفت:رنگها معانی خود را دارند.آنها همچنین از پرسپکتیوهای خلاقانه ای در کارهایشان بهره می جستند.
گلهای آفتاب گردان ونسان ونگوگ از بهترین آثار شناخته شده ی قرن 19-م هستند.ونگوگ از تونالیته های مختلف زرد در کارهایش استفاده می کرد. او کارهایش را با پرداختهای سریع و ترجیحا تخت انجام می داد و کاراهایش دارای قدرت بیانگرایانه وبار حسی قویی بود .او آثار طبیعت بیجان های تاثیر گذار با ارزش تاریخی خلق کرده است.در اثرطبیعت بیجان با تخته طراحی(1889) که در غالب یک اثر طبیعت بیجان پرتره ی شخصییتی خود را کشیده است بسیاری از لوازم شخصی وی مانند پیپ،کتاب،غذای ساده پیاز ویک نامه از برادرش که همه بر روی میز پخش شده اند را بدون حضور او می بینیم .او همچنین طبیعت بیجان ها با پیامهای معنویVanitas painting) ) با سبک خود را کشیده است مانند طبیعت بیجان با کتاب انجیل باز،شمع و کتاب(1885 ).
چهار دهه ی اول قرن بیستم دوره ای مهیج و انقلابی برای هنر بود.جنبشهای پیشرو هنری ظهور کردند که در مسیر هنر غیر فیگوراتیو و ذهنی در حال گذر بودند و هنر طبیعت بیجان همانند دیگرهنرهای نمایشی همگام با پیدایش سبکها به بقای خود ادامه داد و در اواسط قرن بیستم زمانی که هنر ناب ذهنی تمامی جهان هنری را تسخیر کرد دوره ی رکود موقت را گذراند.
قرن بیستم با رویدادهای متنوعی در هنرآغاز شد در سال 1901 پل گوگن اثر نقاشی طبیعت بیجان باگل آفتاب گردان را برای تجلیل دوستش ون گوگ که 11 سال پیش فوت کرده بود کشید .گروه شناخته شده ی نبی ها که پیر بونارد و ادوارو ویلارد جزء آن بودند تئوریهای هماهنگی رنگی گوگن را با عناصر هنر کنده کاری چوبی ژاپنی آمیختند و در طبیعت بیجانهای خود اجرا کردند.هنرمند فرانسوی ادیلن ردن نیز آثار زیبای طبیعت بیجان کشید.
هنری ماتیس آثار ساده شده ی طبیعت بیجان را کشید ، با خطوط مرزی تخت محیطی که با رنگهای روشن سطوح آنها پر شده بود.او همچنین پرسپکتیوهای ساده شده ای را درکارهایش اجرا کرد و پس زمینه ای چند رنگی را وارد آثار طبیعت بیجان کرد.در برخی کارهایش مانند طبیعت بیجان با بادمجان میز اشیاء او در نقش و نگارهایی که فضای اتاق را اشغال کرده گم شده اند..اعضای دیگر جنبش فووها رنگهای ناب و ذهنی را در آثار طبیعت بیجان خود آزمودند.
منبع:
امتیاز دهی به مقاله



نگاهـی به تاریخـچه ی هـنر طـبیعت بیـجان -قسمت سوم
نگاهـی به تاریخـچه ی هـنر طـبیعت بیـجان -قسمت سوم
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 
ثبت نظر:
شما می توانید درباره نگاهـی به تاریخـچه ی هـنر طـبیعت بیـجان -قسمت سوم نظر دهید یا سوال بپرسید:
نام و نام خانوادگی:
کلمات کلیدی: طبيعت بيجان ، شاکه ساروخانيان