مسبی
مروری بر آثار آلبرت مارکت نقاش مناظر دریایی

مروری بر آثار آلبرت مارکت نقاش مناظر دریایی

ثبت: 1394/1/19   ویرایش: 1394/1/21
بازديد: 872
نویسنده: sana19s

آلبرت مارکت (Albert Marquet)در سال 1875 در شهر بوردوای فرانسه بدنیا آمد.در سال 1890  برای تحصیل در مدرسه ی هنرهای تزئینی  به پاریس رفت و در آنجا بود که با  هنری ماتیس آشنا شدو این آشنایی به دوستی مادام العمر آنان انجامید.او و ماتیس مدتی در آنجا هم اتاقی بودند و از کارهای یکدیگر تاثیر پذیرفتند.آلبرت مارکت تحصیلات  هنری خود را از سال 1892 در کالج هنرهای زیبا و تحت آموزشهای گوستاو موروهنرمند نمادگرایی که پیرو سبک رومانتیک اوژن دلا کروا بود دنبال کرد .
در طی  این سالها او نقاشیهایش را در سالن مستقلین به نمایش گذاشت و هر چند نقاشیهای معدودی را فروخت ولی جامعه ی نقاشان فرانسه با آثارش آشنا شدند.اودر این دوران  مخارج زندگی خود را از کمیسونهای مختلف از جمله کار بر روی  پروژه ی   نقاشی دیواری های  هنرنو در  گراند پالاس برای نمایشگاه پاریس سال  1900 (او و هانری ماتیس به طور مشترک  در این پروژه با همکاری داشتند) بدست می آورد.
کمپوزیسیونهای اولیه آثارش با رنگهای  روشن جنبش  فوویستی مشخص می شوند .طراحی های او دراین آثار بسیار کنترل شده و دارای نوردهی های مشخصی هستند که نه تنها با تشدید قویترین رنگمایه ها بلکه با نمایان ساختن ضعیفترین رنگها کار شده اند .
در سال 1905 او در سالن پاییزی کارهایش را به نمایش گذاشت و کارهایش در کنار آثار نقاشانی چون ماتیس ،موریس دل ولامینک،آندره درن،اوتن فریز،جرج روالت ،راول دوفی،هنری مانگوین،جرج براک،لوییس ولتات،جرج دفرینوی و ژان پی به نمایش گذاشته شد.
در همین نمایشگاه بود که منتقدین هنری با   دیدن رنگهای شدیدا روشن و تند  آثارشان و ضربه قلم موهای جسورانه تعجب زده شدند.لوئیس وکسل منتقد هنری به آنان لقب نقاشان فو را داد.
هر چند مارکت سالها با فووها نقاشی کرد ولی در نقاشیهایش کمتر از رنگهای تند و بسیار روشن و رنگمایه های قوی استفاده کرد او  با استفاده  از امتزاج رنگهای مکمل به عنوان رنگ و نه به عنوان سایه روشن سبک و مشخصه ی خاصی در کارهایش به وجود آورد.ا ومعمولا با روش طبیعت گرایانه تری نقاشیهای خود را خلق نموده است.
در اواخر سال1907 او وماتیس در پاریس ماندند و خود را وقف نقاشیهای مناظر آنجا کردند.تفاوت اساسی بین نقاشیهای آنان ابن بود که در حالیکه ماتیس رنگهای  بسیار روشن را بکار می برد ،مارکت به رنگهای مات تر  و خاکستری تر علاقه مند بود.بنفشها،زردها و آبیهای خاکستری رنگ... او از رنگ .سیاه معمولا به عنوان رنگ کنتراست شدید در مقابل رنگهای روشن فرمهایی جون شاخه های درختان و یا طراحیهای خطی فیگورهای انسان استفاده می کرد  که در مقابل زردهای بسیار روشن پیاده روها یا خیابانها  آنرا بکار می برد .تفاوت دیگر آنان این  بود که مارکت از پرسپکتیو سنتی در آثارش استفاده می کرد هر چند کمپوزیسیونهای او دارای ساختمانبندی  مستطیل گونه هستند  و سطوح با خطوط طراحی از هم جدا می  شوند.
از سال 1907 تا زمان مرگش مارکت به تناوب به کار در استودیوی در پاریس  و کشیدن نقاشیهای مناظر سواحل آبی کشورهای اروپایی و آفریفای شمالی مخصوصا الجزیره  پرداخت. او در سفرهای دریایی خود دریاها و کشتیها ، نور وهمچنین  و زندگی پر شور شهری سواحل دریا  را  به تصویر کشیده است.او اساسا بعد از سفرش با ماتیس به موروکودر سال 1912 ارتباط خود را با گروه فووها گسست و بیشتر به نقاشیهای مناظر روی آورد..
در میان شهرهای اروپایی او مجذوب ناپل و ونیز شد .دریا و کشتیهای این شهرهای زیبا و نور منعکس شده در آب از تمهای مورد علاقه مارکت بودند.او تکنیکی را برای نقاشی بر گزید که مانند امپرسیونیستها نبود .اسفاده از سطوح بزرگ ساده به عنوان بستر آب وبدون انعکاسات وهم بر انگیز ی که بر روی آن کشتیها در سطوحی مختلفی  نمایان می شدند و محدوده ی حرکت بزرگی را داشتند.آثار  تالاب ونیز او نماینگرخوب این سبک اوست .. در این کارها  آب در زاویه درستی نسبت به سطح تصویر ایستاده است و کشتیهای بزرگ به راحتی در بر روی آن در نوسانند با انعکاساتی درست که فضای مناسب را برای حرکت آنان به وجود آورده اند .رنگهای آثار او دراین دوران  بسیار شبیه نقاشیهای  ماتیس(1920)   هستند .کنتراستهای رنگهای شدیدتر  موجهای دریا را نمایان می کنند که با طراحیهای ساده همراه می شوند  یا رنگهای مشاهده شده ی  درستی که به منظره  حس حرکت صلح ـآمیزرا  می دهند.فیگورهای انسانها بسیار ساده شده هستند  با طراحی های خطی  با روشی که می توان آنرا شبیه شیوه ه ی نقاشی ژاپنی شیو (Shijo)دانست.ماتیس می گوید "وقتی به هوکوسایی نگاه می کنم به مارکت می اندیشم-و بر عکس-منظور من تقلید از هوکوسای نیست بلکه شباهت  به آثارش هست...".
در طی سفرهایش به آلمان و سوئد مارکت  موضوعاتی را نقاشی کرد که می پسندید.رودخانه،مناظر دریا،بنادر ،کشتیهاو همچنین مناظر شهری.در طول این سالها او بارها به موضوعات تکرار شونده ی خود بازگشت با تفاوتهای کمی در نوردپردازی در آثارش .او پرتره های معدودی را نقاشی کرد. در بین سالهای 1914-1910 مجموعه های از کارهای فیگورهارا کشیده است  ولی نقاشیهای مناظر او شناخته شده تر هستند .
بر خلاف آثار ماتیس دوره های مشخص تغییرات در کارهای آلبرت مارکت   را نمی توان جست .
جان مکلین نقاش انگلیسی در مورد آثار مارکت  می گوید:" هر چند او به عنوان یک نقاش نه چندان بزرگ مطرح می شود ولی حس رنگی او، نورپردازیها و سایه روشنها و گستره های  رنگی او مبهوت کننده هستند..".

او در سال 1947 درفرانسه   گذشت.

 نویسنده :شاکه ساروخانیان
منابع:

http://www.artcyclopedia.com/artists/marquet_albert.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Marquet



منبع: http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Marquet

امتیاز دهی به مقاله




مروری بر آثار آلبرت مارکت نقاش مناظر دریایی
مروری بر آثار آلبرت مارکت نقاش مناظر دریایی
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 

شما می توانید درباره مروری بر آثار آلبرت مارکت نقاش مناظر دریایی نظر دهید یا سوال بپرسید:

  کد امنیتی

کلمات کلیدی: آلبرت مارکت ، نقاش منظره ، دریا ، بندر ، هنرمند ، جنبش فوویستی ، امپرسیونیست ، نقاشی ، ، نقاشی ژاپنی ، Albert Marquet
اشتراک گذاری این مطلب در لینکدین   اشتراک گذاری این مطلب در فیس بوک   اشتراک گذاری این مطلب در تویتر   اشتراک گذاری این مطلب در کلوب   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل بوک مارک   اشتراک گذاری این مطلب در یاهو   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل پلاس وان   ارسال این مطلب به ایمیل دوستان   محبوب کن - فیس نما
اشتراک گذاری