مسبی
ال گرکو نابغه ای جسوردر دنیای هنر ی-قسمت دوم

ال گرکو نابغه ای جسوردر دنیای هنر ی-قسمت دوم

ثبت: 1392/9/12   ویرایش: 1392/9/12
بازديد: 1,276
نویسنده: sana19s

ال گرکو باورهای غیر معمولی در زمینه ی نقاشی داشت مانند رد تکنیک نقاشی میکلانژ که باعث شد مخالفانی در رم پیدا کند بطوریکه پرو لیگوریو معمار و نویسنده ی رومی او را غریبه ی ابله نامید و درگیریهایش با فارنز باعث شد او را از دربار اخراج کند.ولی در اواخر همین سال -1572-او کارگاه خود را در رم دایر نمود ودو تن از نقاشان -لاتانزیو بناستری- و -فرانسیسکو پربوست- را بعنوان دستیار خود برگزید.
در سال 1577 ال گرکو ابتدا در مادرید و سپس در تلدو-Toledo-جاییکه شاهکارهایش را خلق کرد اقامت گزید . در آن دوران تلدو مرکز دینی اسپانیا بود ومحبوبیت زیادی داشت .شهری بود با گذشته ای درخشان،موجودیتی شکوهمندو آینده ای نامعلوم. در رم او احترام افراد روشنفکر را کسب کرده بود ولی مورد انتقادهایی هم قرار گرفته بود .در سالهای 1570 کاخ بزرگ پادشاه در دست تعمیر بود و فیلیپ دوم در پیدا کردن هنرمندان خوب برای خلق نقاشیهای بزرگ دیواری کاخ در تکاپو بود .تیسین در آنزمان درگذشته بود و تینتورتو ،ورونز و آنتونیس مور از آمدن به اسپانیا اجتناب می کردند.فیلیپ مجبور بود به نقاشان کم استعدادتری مثل -جوا ن فرناندز- قناعت کند و کارش را تصویب کند ولی او درست در سال 1579 در گذشت و زمینه برای حضور ال گرکو آماده شد.دوستی او با- کاستیلا- اولین سفارش بزرگ را درتلدو فراهم آورد.در سال 1577 پس از عزیمت به تلدو او قرارداد چندین سری نقاشی که می بایست دیوار کلیسای -سانتو دومینگوال انتیجیو- -ال اسپولیوی امروزی- را زینت می بخشیدند را امضا کرد.او تا سپتامبر 1579 تعداد نه نقاشی برای کلیسا تکمیل کرد از جمله کارهای- تثلیث-،-صعود حضرت مریم به آسمان-و این کارها باعث شهرت او در تلدو شدند .
ال گرکو قصد نداشت بطور دائم در تلدو بماند و هدف نهاییش بدست آوردن محبوبیت از سوی پادشاه فیلیپ بود .او توانست دو سفارش دیگر از دربار دریافت کند-حکایت گروه قدیسین - و -شهادت سنت مورس-.ولی فیلیپ کارهایش را نپسندید و بجای نصب کار -سنت موریس- در کلیسای تعیین شده آنرا در اتاق کناری کلیسا جای داد و دیگر سفارشی به او نداد.دلیل اصلی نارضایتی شاه معلوم نیست بعضی پژوشگرها گمان می کنند شاه گنجاندن انسانهای دنیوی را در صحنه ی مذهبی مناسب ندیده است و برخی نیز معتقدند که او در کارش قوانین هنری اصلاحات کاتولیکی را رعایت نکرده بود .بر اساس شواهد موجود فیلیپ سلیقه ی خاصی در انتخاب کارهای هنری داشت وهمکاری او با نقاشان دیگری چون-بنونوتو سلینی- و -فدریکو زوکاری- نیز موفقیت آمبز نبود. به هرحال نارضایتی فیلیپ باعث شد که ال گرکو امید خود برای نفوذ در دربار را از دست بدهد.
ال گرکو مجبور شد در تلدو بماند بر اساس سروده ی شاعر قرن 17-م هرتنسیو فلیکس پاراویچینو :کرت به او زندگی و شغل نقاش بودن را بخشید،تلدو وطنی بهتر برای او شد که از طریق مرگ به زندگی جاودانه دست یابد.
در 1585 او دستیاری برای خود بر گزید -فرانسیسکو پروبسک- و کارگاهی برای خود دایر کرد که توانایی ساخت قابهای محراب و مجسمه ها و همچنین نقاشی را داشت.در12 مارس 1586 او سفارش اثر The Burial Of The Count Of Orgaz که بزرگترین شاهکار او محسوب می شود را پذیرفت. این اثر که دو سال تکمیل آن بطول انجامید نقاشی بزرگیست در قطع cm. 480 -360 و موضوع آن افسانه ی معروفی است که ال گرکو آن را به تصوبر کشیده است.دهه ی 1597 -1607 دوران فعالیتهای شدید ال گرکو بود.در این سالها او سفارشات بیشماری دریافت نمود و کارگاه او تعداد زیادی مجسمه و آثار تصویری برای نهادهای کلیسایی مختلفی خلق نمود.در میان سفارشات اصلی دریافت شده این دورا ن می توان به به سه محراب کلیسای سن جوزه در تلدو و سه نقاشی 1596 -1600 برای دیر اگویستینیان در مادرید، اشاره کرد.در صورتجلسه ی یک سفارش که توسط پرسنل شهرداری تدوین شده بود ال گرکو را یکی از بزرگترین انسانهای این سرزمین و جهان دانسته اند .
در سالهای 1607-1608 اوبرای دریافت دستمزد سفارشهایش از یک بنیاد خیریه بیمارستان منازعه طولانیی داشت، این کارهای او شامل نقاشی ،مجسمه و سفارشات معماری بودند .جنین منازعا تی از جمله مسائلی بودند که او تا آخر عمرش با آن مواجهه شد.در سال 1608 او آخرین سفارش مهم خود را برای کلیسای سنت جان باپتیست در تلدو دریافت کرد.
ال گرکو تلدو را تبدیل به خانه ی خود کرد .او توانست از عهده ی کرایه خانه ی آپارتمان پیچیده ی سه واحدی با 24 اتاق که متعلق به -مارکویز د ویلنا- بود بر آید در همین آپارتمان بود که کارگاهش را دایر کرد و تا آخر عمر در آنجا نقاشی و مطالعه کرد.او با شیوه ی مختص به خود زیست گاهی نوازندگان را دعوت می کرد که هنگام صرف شام برای او بنوازند.تنها پسر او جرگه ما نوئل که در 1578 بدنیا آمد شغل پدرش را دنبال کرد و نقاش شد و پدرش را در انجا م فعالیتهایش یاری کرد و کمپوزیسونهای او را سالها بعد ازآنکه وارث کارگاه شود تکرار کرد..در سال 1604 نوه ی او گابریل بدنیا آمد که توسط حاکم شهر تلدو که دوست شخصی او بود تعمید داده شد.
ال گرکو در جریان کار بر روی یکی از سفارشات خود برای بیمارستان تاورا مریض شد و بعد از یکماه در 7 آوریل سال 1614 درسن 73 سالگی در گذشت.اوتصمیم گیری در مورد رسیدگی به اموالش را با وصیت نامه ای به پسرش سپرده بود.
تقدم تخیل ودرک مستقیم برای خلق شخصیتها و کارهایش از اصول مهم شیوه ی ال گرکو است او معیارهای اندازه و تناسبات کلاسیک را رد کرد و باور داشت که زیبایی بالاترین خواسته در هنر است و یک نقاش تنها زمانی به آن خواهد رسید که قادر باشد پیچیده ترین مسائل را به آسانی حل کند.

نویسنده:شاکه ساروخانیان



منبع: en.wikipedia.org/wiki/El_Greco

امتیاز دهی به مقاله




ال گرکو نابغه ای جسوردر دنیای هنر ی-قسمت دوم
ال گرکو نابغه ای جسوردر دنیای هنر ی-قسمت دوم
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 

شما می توانید درباره ال گرکو نابغه ای جسوردر دنیای هنر ی-قسمت دوم نظر دهید یا سوال بپرسید:

  کد امنیتی

کلمات کلیدی: ElGreco ، الگرکو ، هنرمند ، نقاش ، کرت ، یونان ، نقاشی مذهبی ، هنر شمایلی ، ونیز ، نابغه
اشتراک گذاری این مطلب در لینکدین   اشتراک گذاری این مطلب در فیس بوک   اشتراک گذاری این مطلب در تویتر   اشتراک گذاری این مطلب در کلوب   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل بوک مارک   اشتراک گذاری این مطلب در یاهو   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل پلاس وان   ارسال این مطلب به ایمیل دوستان   محبوب کن - فیس نما
اشتراک گذاری