مسبی
نقدی بر آثار سی تومبلی -2

نقدی بر آثار سی تومبلی -2

ثبت: 1392/1/28   ویرایش: 1392/1/28
بازديد: 1,377
نویسنده: sana19s

قسمت دوم

...در حالی که اجزاء بعضی مجسمه ها ی او بخشی ادغام و بخشی جدا شده هستند، در کارهای دیگرش مانند مجسمه ی- بدون عنوان-(2004-2009) توالی متعادل شده ی اجزاء بوضوح مشخص است. تداوم بازی او بین ظرافت و سختی، پیکره سازی و ذهن گرایی، قدیمی و جدید با کنش شخصییتی در کارهای مجسمه ی وی خود را نمایان می کند.
تومبلی تاکنون دعوت شده است تا در نمایشگاه های بازنگرانه بیشماری شرکت جوید. در سال 1964 او دعوت شد کارهایش را در بینال ونیز نمایش دهد. در سال 1968 موزه ی میلواکی (Milwaukee) اولین نمایشگاه بازنگرانه از کارهایش را ترتیب داد. همچنین او کارهایش را در کنستاوس زوریخ (Kunsthaus Zürich) در 1987، موزه ی هنرهای ملی پاریس در سال 1988، و موزه ی هنرهای مدرن نیویورک در سال1994 نمایش داده است. در سال 2009 گالری گاگنهیم بیلبا اسپانیا بمناسبت 80-مین سالگرد تولدش مجموعه ی 100 اثر وی که شامل نقاشی، طراحی و مجسمه های وی بودند را در معرض دید عموم قرار داد.
در سال 1995گالری وی با عنوان -سی تومبلی- که معماری آنرا رنز پیانو بر عهد ه گرفته بود، افتتاح شد که تاکنون بیش از سی نقاشی، مجسمه ها و کارهای روی کاغذ او را که بین سالهای 1953- 1994 کار کرده، در خود جای داده است. مجموعه ی بزرگی از کارهایش در موزه ی برندهورست و پیناکتک در مودرن pinakothek Der Moderne مونیخ نگهداری می شود.
یکی از نقاشی های سه تخته ای وی با عنوان -Three studies from the temeraire-توسط گالری هنری نیو ساوت ویلز (Art Gallery New South Wales) با قیمت 4٫5 میلیون دلار در سال 2004 خریداری شد.
در سال 2007 نمایشگاه نقاشی های او با عنوان -پخش شدن شکوفه ها و چیزهای دیگر” ابتدا در مجموعه ی لامبرت فرانسه و سپس در گالری گاگسیان نیویورک نمایش داده شد. این کارها که اکثرا با فرمت افقی هستند و هر کدام از شش تخته ی مجزا تشکیل شده اند با تصاویر شکوفه های نمادین با رنگهای زنده ی مداد شمعی و رنگدانه های چسبناک تشکیل شده اند. شعرهای هایکو نوشته شده روی آن با خط خطیهای مدادی مختص به خود، تبلور لرزان قلم که در تضاد با چکه های رنگها وحرکات خیره کننده و غیر معمول قلم مو در تجسم گلها است و رنگ های منرستیک (Mannerism) شرابی، زرد، قرمز روشن (ورمیلیون)، گلی وسبز نعنایی متجلی می شوند. شیوه ی کار در این آثار که نمادیست از گلهای صد تومانی (Peony) اختراع جسورانه ای است که از ترکیب شیوه ی هنر و معماری روشنگرایانه ی فرانسوی، شیوه ی نقاشی ژاپنی و شیوه ی خاص آبستره – اکسپرسیونیستی تومبلی شکل گرفته است.
گل های صد تومانی نماد تعمق زیباییگری هنر ژاپنی هستند که در زمان شکوفه بودن در نقاشی های ژاپنی با رنگ ها و بافت های هجومی با حرکات تند قلم مو نمایان می شوند و تومبلی در اینجا ظرافت و لطافت این گل ها را در تصاویر و نوشته ها تسخیر کرده است.
مجموعه این آثار وی در تضاد با کارهای قبلی خود (2005) با عنوان -باکوس- هستند که خطوط آنها با انرژی های درونی جنگجویانه ملهم از افسانه ی یونانی مربوط به باکوس خدای جشن ها شکل گرفته بود. بر اساس افسانه ی یونانی، باکوس دارای دوطبیعت است از سویی می تواند روحیه ی انسان ها را تعالی بخشد و از سویی فطرتی کینه جویانه و جنگجویانه دارد. درمجموعه ی کارهای -پخش شدن شکوفه ها-روحیه ی جنگجویانه کارهای قبلی، تسلیم لطافت و زیبایی گلها و قهرمان هایکو شده است.
در سال 2008 گالری تیت مدرن لندن، نمایشگاهی جامع از کارهای وی ترتیب داد. در نوشته ای که بمناسبت نمایشگاهش در گالری نصب شده بود چنین نوشته شده بود: بعد از گذشت 15 سال این اولین نمایشگاه مطالعاتی در زمینه ی کارهای وی از سال 1954 تا امروز می باشد. در قلب نمایشگاه یکی از کارهای تومبلی است که چرخه های مربوط فصول، طبیعت وگذشت زمان را کاوش می کند. مجموعه کارهای کلیدی زیادی در اینجا جمع آوری شده است از جمله اثر -چهار فصل (94-1993) و آثاری دیگر که از گالری مدرن نیویورک انتخاب شده است. نمایشگاه همچنین به بررسی تاثیراتی می پردازد که تومبلی از افسانه ها، هنر باستان ومدیترانه گرفته است…
جدیدترین نمایشگاه تومبلی تحت عنوان: جهان طبیعی با کارهای برگزیده از سالهای 2007-2000 در انستیتیو هنری شیکاگو از 16 می تا 13 سپتامبر 2009 برپا بود.
کارهای تومبلی باتاکید بر انرژی های حسی وبا ترکیب عناصر فرمی ذهن گرایی، طراحی و نگاشتاری با شیوه ی شدیدا شخصی و بیانی قوی پیوسته مرز بین طراحی و نقاشی را نزدیک و نزدیکتر می کند. او گاهی با زبان و شیوه ی حماسی و صمیمی کارش را با کلمات، اسامی، شعر و تاریخ می آمیزد.
تناوب بکار بردن عناصر و مفاهیمی چون آشکار و نهان، وضوح و پوشیده و منازعه ی خاطره و فراموشی، موضوعات متحدکننده کارهایش هستند.
تومبلی می گوید:

من 2-3 ساعتی می نشینم و بعد در 15 دقیقه نقاشی را می کشم و این بخشی ازکار است. باید آماده باشی و تصمیم بگیری، برخیزی و کار کنی، خودت را از لحاظ روحی آماده می کنی چون نقاشی وقتی برای قلم مو ندارد. کار با قلم مو چیز طاقت فرسایی است،ب ا آن کار می کنی و یکدفعه رنگ خشک می شود، باید حرکت کنی قبل از آنکه فکرت قطع شود…

-خطوط من مانند خطوط کودکان است ولی کودکانه نیست. بسیار مشکل است آنرا تقلید کنید… برای بدست آوردن کیفیت باید خود را در خطوط کودک تصویر کنید. این باید احساس شود-

-وقتی کار می کنم خیلی سریع کار می کنم ولی آماده شدن برای کار نیاز به زمان دارد.-

http://en.wikipedia.org/wiki/Cy_Twombly

http://www.gagosian.com/artists/cy-twombly

www.artquotes.net/masters/cy-twombly..


منبع: http://en.wikipedia.org/wiki/Cy_Twombly

امتیاز دهی به مقاله




نقدی بر آثار سی تومبلی -2
نقدی بر آثار سی تومبلی -2
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 

شما می توانید درباره نقدی بر آثار سی تومبلی -2 نظر دهید یا سوال بپرسید:

  کد امنیتی

کلمات کلیدی: سی تومبلی ، نقاش ، مجسمه ساز ، نقاشی دیواری ، رنگ ، خطاطی ، Cy Twombly
اشتراک گذاری این مطلب در لینکدین   اشتراک گذاری این مطلب در فیس بوک   اشتراک گذاری این مطلب در تویتر   اشتراک گذاری این مطلب در کلوب   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل بوک مارک   اشتراک گذاری این مطلب در یاهو   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل پلاس وان   ارسال این مطلب به ایمیل دوستان   محبوب کن - فیس نما
اشتراک گذاری