مسبی
مضمون جنگ،زخم ، التیام در آثار هنری آلبرتو بری Alberto Burri

مضمون جنگ،زخم ، التیام در آثار هنری آلبرتو بری Alberto Burri

ثبت: 1391/12/13   ویرایش: 1391/12/14
بازديد: 1,327
نویسنده: sana19s


آلبرتو بری نقاش و مجسمه ساز ایتالیایی در 12مارس 1915درشهر کاستیلو بدنیا آمد. در سال 1940 مدرک پزشکی خود را از دانشگاه پروگوا دریافت کرد و در طی جنگ جهانی دوم بعنوان پزشک در ارتش خدمت نمود.بعد از آنکه اردوگاه نظامی آنها در شمال آفریقا در سال 1944 اشغال گردید او بعنوان زندانی جنگی به اردوگاه -هرفرد- در تکزاس فرستاده شد و بری در همانجا شروع به نقاشی بر روی پارچه های کرباس کرد ..بعد از آزادیش در سال 1946 اوبه رم نقل مکان کرد .
اولین نمایشگاه انفرادییش را در گالری -لا مارگریتا -در رم در سال 1946 بر پا کرد. اولین آثار او بر روی پارچه های مندرسی اجرا شده بودند که بر روی آن رنگ قرمز پاشیده شده بود .
شیوه و سبک کاری او را می توان متمایل به سبک آبستره –اکسپرسیونیست آمریکایی وتاچیزمTachismدانست .تاچیزم شیوه ی نقاشی آبستره ی فرانسوی بود که بعد از جنگ جهانی دوم رواج یافت .پیروان این جنبش فرمهای هندسی آبستره ی معمول را رد نموده و فرمهای احساسی را جایگزین کردند این شیوه همچنین به آبستره ی شاعرانه Lyrical Abstractionنیز معروف است.

بری مانند دیگر نقاشان نسل جوان ایتالیا که از رئالیسم سیاسی شده ی مرسوم دهه ی 1940 روی بر گرداندند به سبک آبستره روی آورد وشروع به کار با مواد غیر معمول Arte Povera کرد وبه ساخت کلاژهایی با سنگ ،قیر ، کرباس، پلاستیک و گل ترک خورده پرداخت.
تمایل او در بکار بردن مواد غیر معمول در کارهای هنرییش ومبهم بودن سطوح تصاویر او گروهی هنرمندان ایتالیایی هم فکر با او را گرد هم آورد و به تشکیل گروه Gruppo Origine در سال 1950 انجامید. این نقاشان در اعتراض به ماهییت رواج یابنده ی تزیینی کارهای آبستره گرد هم آمدند و اولین بار کارهای خود را در 1951در گالری dell’Obelisco رم به نمایش گذاشتند.
او در دهه های مختلف زندگی خود کار با مواد مختلف را آزموده است.
از نیمه های دهه ی 40 او شروع به کار با رنگهای اکریلیک بر روی سطوح مختلف متراکم شده کرد که بر روی سطح محافظ بوم پهن می شدند و این آثار او سر آغاز کارهای بعدی او ( قالبی و قیراندودکردن) بود.
بری از سال 1949 به بعد کارهایی با تکه های گونی خلق کرد که با رنگ آغشته شده بودند این کارها یادآورکلاژهای کوبیستی ، کارهای فوتوریستها مخصوصا انریکو پراپولینی و آثار انقلابی دادائیستها هستند.از سال 1952 او گونیهای کنفی کامل و لباسهای پوشیده شده را وارد سطوح کار خود کرد و بتدریج توجه خود را به کیفیت و ماهییت این مواد مورد استفاده روزانه متمرکز کرد چنانکه خود می گفت:بعنوان سطوح،بعنوان مواد،بعنوان یک انگاره که در سطوح کاری او جایسازی می شدند.در این کارها رنگها،بافت ،ضخامت و میزان کدری و شفافیت در وهله ی نخست و پارگی مواد ،تارهای دریده شده و مندرس بودن آنها علائمی بودند که با تبدیل شدن به فرم و ساختمان اثر جای ضربات قلم مو را می گرفتند.این عملکرد تصویری جداگانه ای بود که بر روی سطوح رنگ شده ی قرمز یا سیاه هم دست جای داده می شد. این گونیها موادی شدند که در تشکیل کمپوزیسیونهای سخت فضایی او همواره جزء سازه های ثابت مورد علاقه ی اودر تجارب خود باقی ماندند .

از لحاظ بررسی روانشناختی می توان گفت جمع آوری مواد با نمودی تخریب شده یا مواد بلا استفاده مانند پارچه های دریده شده و پاره شده و وصل کردن آنها به هم و نقاشی بر روی آن ملهم از تجارب و خاطرات اوبعنوان پزشک مناطق جنگی بود. بستن زخمهای سربازان با بانداژها ، دوختن زخمهای مجروحین و دیدن سختیهای جنگ زمینه ساز خلق آثاری شدند که در آن تقابل خرابی و رنج و میل به بازسازی نمایان است


منبع: http://en.wikipedia.org

امتیاز دهی به مقاله




مضمون جنگ،زخم ، التیام در آثار هنری آلبرتو بری Alberto Burri
مضمون جنگ،زخم ، التیام در آثار هنری آلبرتو بری Alberto Burri
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 

شما می توانید درباره مضمون جنگ،زخم ، التیام در آثار هنری آلبرتو بری Alberto Burri نظر دهید یا سوال بپرسید:

  کد امنیتی

کلمات کلیدی: آلبرتو بری ، آبستره ، کلاژ ، هنر ، جنگ ، مجسمه ، هنر چیدمانی ، نقاش ، اکسپرسینیسم ، ایتالیا ، آثار هنری
اشتراک گذاری این مطلب در لینکدین   اشتراک گذاری این مطلب در فیس بوک   اشتراک گذاری این مطلب در تویتر   اشتراک گذاری این مطلب در کلوب   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل بوک مارک   اشتراک گذاری این مطلب در یاهو   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل پلاس وان   ارسال این مطلب به ایمیل دوستان   محبوب کن - فیس نما
اشتراک گذاری