مسبی
تاريخچه ي چهره نگاري3

تاريخچه ي چهره نگاري3

ثبت: 1391/11/4   ویرایش: 1391/11/4
بازديد: 2,081
نویسنده: sana19s


در کشورهاي غربي در دوران باروک و روکوکو (قرون 17و18)پرتره ها سندهاي مهمي براي نشان دادن شهرت و مقام محسوب مي شدند .در جامعه اي که تحت حمايت رهبران مردمي و دادگاه هاي قدرتمند بود تصاوير فيگورهايي با لباسهاي آراسته سمبلي بود براي تاييد صلاحيت افراد مهم جامعه.نقاشان هلندي مانند -آنتوني وان ديک-و-پيتر پل روبنس-اين نوع چهره نگاري را ارجحيت دادند در حالي که نقاشاني مانند -جان ورمير-پرتره هايي را خلق کردندکه متعلق به افراد طبقه ي متوسط جامعه بود و آنها را در حال کار کردن يا نواختن نمايش مي داد.پرتره ي روبنس و زن اولش (1609) در لباس عروسي نمونه ي خوبي از کشيدن يک موضوع مردمي در نقاشي است.
يکي از نو آوريهاي رنسانس کشيدن حالتهاي مختلف چهره براي نمايش احساسات بود . بعدها اين نوع برخورد با چهره نگاري را خصوصا در پرتره هاي رامبرانت نقاش هلندي مي بينيم که در نقاشيهاي پرتره خود حالتهاي مختلف چهره را کشيده است ،او به عنوان يکي از اولين خود –چهره نگار ها هم شناخته مي شود که بيش از 60 پرتره از چهره خود تهيه کرده است. http://commons.wikimedia.org/wiki/Rembrandt
رامبرانت يکي از بزرگترين نقاشان تاريخ است.استفاده ازتکنيک تئاتر گونه ي( سايه روشن-chiarscuro- کاراواجيو البته براي استفاده ي هدفمند در کارهايش ويک نوع آشکار ساختن حس همدلي در پرتره هايش با نمايش حالتهاي عميق رواني و خالي از نمايش تشريفاتي خشک از مشخصات عالي کارهاي او هستند.همچنين او در پرتره هاي گروهي خود از نور تابناک برروي قسمت اساسي تابلو استفاده مي کند در حالي که بخش ديگري از تابلو در تاريکي است.
علاقه به چهره نگاري باعث پيدايش سبکهاي ديگري مانند کاريکاتورشد اولين اکادمي کاريکاتور آکادمي کاراکي در بولونيا بود که در اواخر قرن 16-م توسط خانواده ي کاراکي اداره مي شد .
در دوران باروک پرتره هاي گروهي مخصوصا در هلند خلق مي شد .بر خلاف ديگر نقاط اروپا نقاشان هلندي هيچ سفارشي را از کليسا دريافت نمي کردند چرا که کليسا اين نوع سفارشهاي گران قيمت را منع کرده بود .بيشتر سفارشات از سوي انجمنهاي تجارتي و شهري بود .نقاش هلندي -فرانس هالس-از ضربات قلم موي سيال و رنگهاي زنده براي تجسم هر چه زنده تر پرتره هاي گروهي خود و ديگر موضوعات نقاشي خود استفاده کرد.رامبرانت از سفارشهاي طبقه ي ثروتمند هلندي که طالب و دوستدار پرتره بودند استفاده کرد و بطور کلي مي توان گفت که اولين بازار هنري درهمين زمان در هلند شکل گرفت.
در اسپانيا-ديگو ولا سکوئز-بياد ماندني ترين پرتره ي گروهي خود را با -لا منيناس-1656- آفريد.که در آن اعضاي خانواده ي سلطنتي اسپانيا به تصوير کشيده شده اند.در حقيقت ذوج نشسته پادشاه و زنش تنها در انعکاس آيينه نشان داده مي شوند.
هنرمندان روکوکو به تزيينات بسيار توجه داشتند و استاد چهره نگاري ناب بودند.علاقه ي آنان به کشيدن جزئيات و جنسيت لباس باعث خلق پرتره هايي شد که نمايانگر ثروتهاي دنيوي بود.
از نقاشان انگليسي اين سبک -توماس گينسبورو-و -جاشووا رينولد-مي باشند که مهارت زيادي در کشيدن جامه هاي مجلل داشتند .اثر -پسر آبي- گينسبورو يکي از بهترين کارهاي پرتره محسوب مي شود.او با استفاده ار ضربات قلم موي دراز و رنگ روغن رقيق شده جلوه ي درخشان به لباس پسر داده است.او همچنين مشهور است به خلق پس زمينه هاي مجلل.
از هنرمندان ديگر انگليسي -ويليام هوگارت -است که نقاشيهاي پرتره ي او آميخته به طنز است.
در قرن18-م نقاشان زن اهميت خاصي يافتند مخصوصا در زمينه ي نقاشي پرتره .از نقاشان معروف زن در اين دوران مي توان به - اليزابت ويجي-لبران -در فرانسه ، هنرمند پاستل کار ايتاليايي -روزالبا کاريرا-و نقاش سوئيسي-انجليکا کوفمن-اشاره کرد.
در اواخر قرن 18 و اوايل قرن 19 هنرمندان نئو کلاسيک موضوعات خودرا بر طبق آخرين مد و شيوه هاي آن زمان ادامه دادند.زنان با جامه هاي بلند با الهام از شيوه ي لباس زنان يونان و روم مجسم شدند.نقاشان از نور براي کشيدن حالت وفرم گرد چهره استفاده کردند .نقاشان فرانسوي جک لوئيس داويدو-جان آگوست دومينيک انگر- ذوق زيبا يي شناسي خود را همراه با نشان دادن شخصيت چهره با تکنيک قانونمند نئوکلاسيک آميختند. انگر از شاگردان داويد بود و يچيدگيهاي بسيار پر معناي فرمي و فضايي کارهايش ، وي را از پيشگامان هنرمدرن گرداند .حدود 450 طراحي هاي پرتره از او امروزه جز محبوبترين آثار باقي مانده از وي هستند .شخصيت پردازي صميمانه در طراحي ،خط دلنواز و در عين حال بسيار محکم ،تحريفهاي مشخص و در عين محطاطانه، ظرفيت بسيار بالا براي نشان دادن شباهت با دقت زياد و همسو با آن توصيف دوست داشتني خصوصييات چهره از ويژگي هاي کارهاي وي هستند.
هنرمندان رومانتيک که در نيمه اول قرن نوزدهم به آفرينش آثار هنري پرداختند چهره هاي رهبران وزنان زيبا را باموضوعات مهيج و با ضربات دراماتيک و زنده ي قلم مو ونوري که القا کننده ي فضايي رومانتيک و تخيلي بود کشيدند.از نقاشان اين سبک مي توان به- دلا کرو- اشاره کرد. نقاش اسپانيايي -گويا-مهيج ترين و جستجو گريانه ترين تصاوير دوران خود را آفريد.پرتره هاي کشيده شده در دادگاهها ي وي بسيار معروف هستند.
نقاشان واقع گراي قرن 19-م مانند -گوستاو کوربه-چهره هاي مردم عادي و طبقات پايينتر جامعه را به تصوير کشيدند کوربه پرتره هاي بسياري از خود با حالتها و احساسات مختلف نيز کشيده است.در همين دوران نقاش فرانسوي -انور دوميه- با شيوه ي کاريکاتورمانند تصاوير چهره هاي معاصران خود را کشيد.-هنري تولوز لترک-ديگر نقاش فرانسويي بود که پرتره هاي بيشماري از بازيکنان تاتر و نما- يشگران را در حال اجراي حرکات خلق کرد.
ادوارد مانه از نقاشانيست که مي توان گفت در بين سبک رئاليسم و امپرسيونيسم مقامي انتقالي را داشت.او چهره نگاري با بينش و تکنيکي عالي بود واثر -استفان مالارمه-او مي تواند نمونه ي خوبي براي درک شيوه ي انتقالي او بسوي سبک امپرسيونيسم باشد..نقاش همدوره ي او -ادوارد دگا -نيز در ابتدا نقاشي رئاليست بود اثر -پرتره ي خانواده ي بليلي- او کاريست با نمايشي پر بصيرت در نشان دادن يک خانواده ي غمگين و يکي از بهترين آثار وي نيز محسوب مي شود.
در آمريکا -توماس ايکينز- از اولين نقاشان پرتره بشمار مي رود که رئاليسم را به درجه ي بالايي از صداقت خود رساند.مخصوصا آثار به تصوير کشيده ي جراحان،ورزشکاران وموسيقيدادن او در حال انجام حرکات و نمايش حالتها وتجسم احساسات واقعي چهره آنان در خور توجه است.


منبع: http://en.wikipedia.org

امتیاز دهی به مقاله




تاريخچه ي چهره نگاري3
تاريخچه ي چهره نگاري3
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 

شما می توانید درباره تاريخچه ي چهره نگاري3 نظر دهید یا سوال بپرسید:

  کد امنیتی

کلمات کلیدی: چهره نگاري ، هنر ، نقاشي ، امپرسيونيسم ، رئاليسم ، شاکه ساروخانيان
اشتراک گذاری این مطلب در لینکدین   اشتراک گذاری این مطلب در فیس بوک   اشتراک گذاری این مطلب در تویتر   اشتراک گذاری این مطلب در کلوب   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل بوک مارک   اشتراک گذاری این مطلب در یاهو   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل پلاس وان   ارسال این مطلب به ایمیل دوستان   محبوب کن - فیس نما
اشتراک گذاری