مسبی
مروري بر عکسهاي پيتر فريزر-Peter Fraser

مروري بر عکسهاي پيتر فريزر-Peter Fraser

ثبت: 1391/10/25   ویرایش: 1391/10/25
بازديد: 1,163
نویسنده: sana19s

مروري بر عکسهاي پيتر فريزر-Peter Fraserبه بهانه ي نمايشگاه جديد وي در گالري تيت
قسمت اول

پيتر فريزر(Peter Fraser)عکاس معاصر انگليسي است .او از پيشگامان عکاسي رنگي دراوايل سالهاي 1980 محسوب مي شود .اکثر کارهاي او با تمرکز قوي بر روي مواد موجود در جهان خلق ميشود.او که تنها موضوع عکسهايش طبيعت بيجان است به اشيايي نظر مي افکند که معمايي بوده و سعي مي نمايد مرزهاي نهان و زيبايي دروني آنها را نمايان سارد.

پيتر فريزر در سال 1953 در شهر ويلز انگليس بدنيا آمده است.او اولين دوربين عکاسي خود را در سن هفت سالگي خريد.در سال 1968 اوبا ديدن فيلم -The powers of ten- که در مدرسه به نمايش در آمد تحت تاثير عميق فيلم قرار گرفت که بعدها در اکثر عکا سيهاي او ما شاهد بکارگيري نظريات بسط داده شده در فيلم هستيم.اين فيلم که توسط چارلز و ري ريمز تهيه شده در مورد نسبتها و اندازه هاي اجرام زمين است-بر اساس محاسبه لگاريتم ده- اين فيلم هيجان بر انگيز نه دقيقه اي با نقطه مکان سفر تفريحي دو ذوج جوان در شهر شيکاگو آغاز مي شود و بيينده را همراه با دوربين از سطوح زمين به مرزهاي جهان مي برد و با برگشتي دوباره به اتمي ترين سطوح اجسام نظر مي افکند.
فريزر تا سال 1971 به مدسه ي ويلز رفت سپس به مدت سه ماه در دانشگاه پلي تکنيک هاتفيلد در رشته ي مهندسي عمران به تحصيل پرداخت و در همين زمان بود که تصميم گرفت به رشته ي عکاسي روي آورد و به همين منظور در دانشگاه پلي تکنيک منچستر رشته ي عکاسي را دنبال نمود .او در بين سالهاي 1976-1972 به آموحتن عکاسي پرداخت و سال آخر تحصيلات خود را به علت بيماري شديدي که در نتيجه ي سفرش به بيابان ساهارا-صحراي بزرگ آفريقا به آن مبتلا شده بود دو بار ه تکرار کرد.
فريزر مي گويد :عقيده اي که سلسله مرتبه ي خاصي بين اجرام و اجسام کوچک و بزرگ وجود تدارد و اين که تمامي انها از اجزاء کوچک ساخته شده اند کارهايش را تحت تاثير قرار داده است و اين برداشتهايش را مديون ديدن همان فيلمي مي داند که در مدرسه ديده بود.همين باور فريزر است که باعث شد او همواره به باز نمايي ساختمانبنديها و ساختارهاي دروني اجسامي که از انها عکاسي مي کند بپردازد.
فريزر از اولين هنرمنداني بود که همراه با پل گراهام و مارتين پار به عکاسي رنگي روي آورد.اواز سال 1982 به نمايش کارهاي عکاسي پرداخت.در سال 1984وبدنبال آشنايي خود با عکاس مشهور آمريکايي ويليام اگاستن که يک سال قبل کارهايش را در موزه ي ويکتوريا و آلبرت به نمايش گذاشته بود به آمريکا رفت تا با اين عکاس همکاري نمايد .او سه ما ه در آمريکا –ممفيس اقامت گزيد و اين تجربه ي جديدي براي او بود که تحت تاثير عقايد نو قرار گيرد و اعتماد بنفس کافي براي خلق عکسهايي با محتواي حقايق شاعرانه خلق کند چرا که سنت مرسوم عکاسي تاريخي انگليس ريشه هاي عميقي داشت در توليد عکسهايي که مبتني بر خقايق سندي بودند و در اين فضا بود که عکسهاي جديد اوکه انباشته از سوالات فلسفي و متا فيزيکي بودند توانستند به موفقيت دست يابند .
لن جفري با اشاره ي به اين اثار عکاسي فريزر بيان داشت:
-فريزر را ببينيد .او احتملا بهترين رنگ شناس جهان است که مانند هر شاعر حقيقي استعاره را در کار خود دارد .آثار او کامل ،پر و مفاهيم پر لايه و طنين دارش غني است و به گونه اي غني است که شما مي توانيد انرا در آثار ورمير و شاردين بيابيد-
در بين سالهاي 1986-1983 فريزر نمايشگاههاي –دوازده روز در سفر-_،پروژه ي دره ها-،-به سوي صفر مطلق-،را بر پا کرد که چاپ اولين کتاب او را نيزبا عنوان-دو سطل ابي _ به همراه داشت .در سال 1988 اين کتاب جايزه ي –بيل رايت-را که توسط فوتو گرافرز گلري_اهدا مي شود دريافت نمود .و براي او شهرتي جهاني به همراه آورد.
در سال 1990 فريزر دعوت شد تا به عنوان عکاس انگليسي مهمان در مارسيل اقامت گزيند و همين دعوت باعث برپايي نمايشگاه ديگري از کارهايش شد که عنوان –يخ و آب- را داشت و در اين عکسها گرماي منعکس شده ي تابستان مديترانه اي فضايي بود بين اشياء به نمايش در آمده در کارهايش .
فريزر از کودگي علاقه ي زيادي به بازي شطرنج داشت و همين علاقه ي او همگام با ديدن و متاثر شدن از فيلم 2001-فضاي اوديسه- به کارگرداني استانلي کوبک باعث شد که بدنبال توليد ماشينها جديد و کامپيوترهايي که براي بازي شطرنج و رقابت با ذهن انسان توسط توسط شرکت اي بي ام با نام –Deep Blue-توليد شده بود به سفرهايي به کشورهاي صنعتي مختلف بپردازد و چنان که خود مي گويد عکسهايي از چهره ها و شخصييتهاي اين ماشينها تهيه کند.او مي گويد در ورود به بعضي فضاهاي صنعتي براي عکس برداري از او خواسته شد که لباسهاي مخصوصي را بپوشد تا باعث الودگي آن فضا نشود در اين مکانها ذرات گرد و غبار تنها در حد اندازه ي خيلي کوچکي مي توانستند وارد شوند.فريسر بعد از عکاسي از اين مکانهاي تميز به فکر مي افتد که به عکاسي از اشياء معمولي و حتي کثيف در محيطهاي معمولي بپردازد.در همين زمان دانشگاه استراچليد به او پيشنهاد مي کند که عکسهايي از محصولات بخش فيزيک کاربردي تهيه کند اين بخش از دانشگاه به تحقيق در مورد ماهيت ماده در سطح اتمي مي پرداخت.خلق اين مجموعه از اثار توسط فريزر باعث شد که او مجموعه اي را با عنوان –مواد --خلق کند که تمامي عکسهاي سفر تحقيقاتي خود از جمله عکسهاي محيطهاي تميز –معمولي را نيز با يک باور دموکراتيک براي جاي دادن تمامي مواد در بر داشته باشد اين آثار در سال 2002 منتشر شدند.
ادامه دارد


منبع: http://en.wikipedia.org

امتیاز دهی به مقاله




مروري بر عکسهاي پيتر فريزر-Peter Fraser
مروري بر عکسهاي پيتر فريزر-Peter Fraser
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 

شما می توانید درباره مروري بر عکسهاي پيتر فريزر-Peter Fraser نظر دهید یا سوال بپرسید:

  کد امنیتی

کلمات کلیدی: مروري بر عکسهاي پيتر فريزر ، Peter Fraser ، شاکه ساروخانيان ، عکاسي ، نمايشگاه گالري تيت
اشتراک گذاری این مطلب در لینکدین   اشتراک گذاری این مطلب در فیس بوک   اشتراک گذاری این مطلب در تویتر   اشتراک گذاری این مطلب در کلوب   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل بوک مارک   اشتراک گذاری این مطلب در یاهو   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل پلاس وان   ارسال این مطلب به ایمیل دوستان   محبوب کن - فیس نما
اشتراک گذاری