مسبی
نگاهـي به تاريخـچه ي هـنر طـبيعت بيـجان-2

نگاهـي به تاريخـچه ي هـنر طـبيعت بيـجان-2

ثبت: 1391/10/18   ویرایش: 1391/10/18
بازديد: 2,101
نویسنده: sana19s


در بيرون از محدوده هاي نقاشي عبادتي ،کشيدن جداگانه ي طبيعت بيجان بدون حضور فيگورهاي انساني و بدوراز پيامهاي مذهبي بتدريج در حال شکل گيري بود و قدم بعدي در اين مسير انتقالي کشيدن گلهاي سمبليک در گلدانها در پس زمينه ي پرتره هاي اشخاص مشهور در حدود سال 1475 بود.در همين زمان-جکوپو د بربري- گامي فراتر نهاده و طبيعت بيجان با عنوان -طبيعت بيجان با کبک ،آهن، دستکش،کمان پولادي-(1504) را کشيد .
قرن 16-م مرحله ي انفجار تمايلات و علاقه مندي انسان به محيط طبيعي پيرامون خود بود.دايره المعارفهاي زيباي گياهي که در آن اکتشافات دنياي جديد شرح داده شده بود نوشته شدند که اين خود باعث خلق تصوير سازيهاي علمي گرديد.اشياء طبيعي بعنوان پديده هاي جداگانه مورد بررسي واقع شد.دانش آغازين داروهاي گياهي دراروپا در همين زمان شکل گرفت .طبقات ثروتمند شروع به جمع آوري نمونه هاي حيوانات ،سنگهاي معدني ،صدف حلزون ،حشرات ،ميوه ها و گلهاي جنگلي در کابينه هاي خود کردند که همين کلکسيونها بعنوان مدلهاي نقاشي در آثار هنرمندان نو گرا و واقع گرا ظاهر شدند.پرورش گلهايي چون لاله در اروپا آغاز شد و مورد علاقه نقاشان قرار گرفت..
توسعه ي باغباني و گل کاري در اروپا مورد توجه بسياري واقع شدو نقاشا ن را بر آن داشت تا به بعنوان موضوع مورد علاقه ي خريداران آثار هنري نقاشيهاي فراواني از گلها بکشند.بر طبق شواهد موجود سلايق دربارها در نواحي مختلف متفاوت بوده است بعنوا ن نمونه دربار مديچي -فلورانس ايتاليا کشيدن مرکبات را ترجيح مي داده است.
موضوعات جديد باعث خلق طبيعت هاي بيجان با شيوه هاي نوگرايانه شد.
در نيمه ي دوم قرن 16-م آثار طبيعت بيجاني آفريده شد که در آن نمادگرايي مذهبي در به تصوير کشيدن اشياءحذف شده بود ولي پيامي اخلاقي در خود داشت.نمونه ي آن اثر مغازه ي قصابي جواکيم بوکلاير بود که در اين اثر در پيش زمينه رديفهاي گوشت کشيده شده و در پس زمينه ي مضرات مي خوارگي وپر خوري بتصوير کشيده شده بود .
در اثر ديگري که در سال 1583 و توسط آنيبال کاراکي با همان عنوان کشيده شد پيام اخلاقي حذف شده و تنها با شيوه اي واقع گرايانه تر مغازه ي قصابي به تصوير کشيده شده است.
در ايتاليا اگرچه هنر طبيعت بيجان در حال رواج بود ولي نسبت به نقاشيهاي تاريخي ،مذهبي و اسطوره اي از احترام کمتري برخوردار بود.آندره آساچي عضو دائمي آکادمي معتقد بود که موضوع طبيعت بيجان وقار و اهمييت لازم براي قرار گرفتن دررديف هنرهاي بزرگ را ندارد.از طرفي هنرمندان طبيعت بيجان حاميان بيشماري داشتند و گذشته از اين بسياري از نقاشان زن در اين دوران موضوع طبيعت بيجان را براي خلق آثار خود گزيده بودند که از آنجمله مي توان به جيوواني گارزوني،لورا برناسکوني و فده گالزيا اشاره کرد.
بسياري از نقاشان ايتاليايي در کنار کشيدن موضوعات ديگر، طبيعت بيجان را نيز در کارهايشان مي گنجاندند مانند استاد کاراواجيو که با شيوه ي تاثير گذار خود نقاشيهاي طبيعت بيجان را نيز کشيد اثر سبد ميوه ي او 1600—1595 يکي از اولين نمونه هاي طبيعت بيجان است که با دقت چشمگيري اجرا شده است اين نقاشي توسط کاردينال بوروميو خريداري و تقدير شد.
جان بروگل اثر دسته گل بزرگ ميلان خود را براي کاردينال در سال 1606 خلق کرد و مدعي شد اين اثر کاملا از طبيعت کشيده شده و در کشيدن آن تلاش زيادي را بخرج داده و بهمين دليل از ارزش بيشتري برخوردار است.اين اثر در ميان مجموعه ي نقاشيهاي خريداري شده ي کاردينال جاي گرفت..
از ديگر آثار نقاشي طبيعت بيجان اين دوران مي توان به The Cook اثر برناندو ستروري و little Girl With Pea Cockاثر رامبرانت اشاره کرد.
و اما در هلند از اوايل قرن 15-م طبيعت بيجان در حاشيه و مرز کارهاي هنري مينياتورو نقاشي تخته اي بصورت گلها ،پروانه و .... ظاهر شد .هنگامي که تکنيک چاپي جايگزين آثار دستنوشته شدند بکار گيري همين مهارتها در تصوير سازي علمي گياهان، هلند را پيشرو گياه شناسي و کشيدن گياهان در هنر کرد .
موضوع طبيعت بيجان در هلند از اواخر قرن16-م بصورت مستقلتري گسترش يافت.جريس هوفناگل( 1542-1601)نقاشيهاي گواش و آبرنگي از گلها و ديگر موضوعات طبيعت بيجان براي امپراتور رودلف دوم کشيد .همچنين تصوير سازيهاي با تکنيک گراور بيشماري براي کتب که اغلب با دست رنگ مي شدند تهيه کرد.
در حدود سالهاي 1600 در هلند شور و شوق کشيدن تابلوهاي رنگ روغن گل به اوج خود رسيد.از هنرمندان بنام اين دوره جان بروگل بزرگتر و امبروسيوس است که نقاشيهاي گل بسياري از آنان بجا مانده است.
در عين حال هنرمندان شمالي امکانات محدودي براي کشيدن پيکره هاي مذهبي داشتند چرا که کليساي اصلاحاتي پروتستان هلند کشيدن تصاوير مذهبي را منع نموده بود و اين خود باعث شکوفايي سبک ديرينه ي نقاشي دقيق و واقع گرايانه وسمبوليک نهاني شد که در طبقه ي متوسط هلند که بجاي کليسا و دولت پشتيباني هنر را بر عهده داشت رواج يافت.
بغير از اين موارد بايد به علاقه ي شديد هلنديها به پرورش گل مخصوصا گل لاله اشاره کرد .و درنهايت ادغام اين علاقه منديها يعني نگاه به زيبايي گلها و ارج نهادن به مفهوم سمبوليک –مذهبي گل بازار گرمي را براي رواج اين نوع نقاشي بوجود آورد که همانند ديگر کارهاي هنري در هلند در بازارهاي روباز يا توسط دلالان خريداري مي شد .اين کارها بندرت کارهاي سفارشي بودند و هنرمند با علاقه و ميل خود آرايش و موضوع آثارخود را بر مي گزيدند.آبراهام وان بيرن در کنار هنرمندان بزرگي چون جان داويد د هيم از نقاشان مهم طبيعت بيجان قرن 17-م هلند محسوب مي شود که بخصوص نقاشيهاي گلهاي او دلنواز و قابل قبول از لحاظ دقت ،جزييات وبکار بردن رنگهاي غني مي باشند .
ارزشهاي سمبليک گل از روزهاي آغازين مسيحيت شکل گرفت.رايج ترين گلها و مفهوم سمبليک آنها عبارتند از :گل رز (مريم باکره ونوس و عشق)،گل سوسن (مريم مقدس،بکارت،خلوص ذهني و عدالت)گل لاله(زرق و برق،اصالت)آفتاب گردان(وفاداري،عشق الهي،از خود گذشتگي) بنفشه(فروتني،توداري وتواضع)گل تاج الملوک اخيليا(غمگيني)خشخاش(قدرت؛خواب،مرگ).براي حشرات پروانه نشانه ي دگرسازي و رستاخيز ، سنجاقک سمبل بي ثباتي و مورچه نشانه ي کار سخت و توجه به محصول بود.

هنرمندان هلندي سنت نقاشي trompe loeil تکنيکي که به اصطلاح کمي گول زدن چشم با تکيه به واقع نمايي تصوير سعي دارد به بيننده تجسم سه بعدي واقعي را القا کند را زنده کردند.بعلاوه ي تمامي اين شيوه هاي نقاشي طبيعت بيجان، هنرمندان هلندي موضوعات نقاشي آشپزخانه اي ،ميز صيحانه و غذاي روزانه ، نقاشي هاي Vanitas Paintings يا مدلهاي نقاشي که نقاش در کنار کشيدن اشياء لوکس وزييا بعنوان سمبل اميال دنيوي و گذرا اشيائي چون جمجمه ،شمع در حال سوختن،کتاب در حال ورق خوردن... را بعنوان علائم گذرا بودن جهان خاکي بتصوير مي کشيد را شامل مي شد.محبوبيت اين نقاشيها بزودي به فلاندر،آلمان ،اسپانيا و فرانسه منتقل شد....

ادامه دارد


منبع: http://en.wikipedia.org

امتیاز دهی به مقاله




نگاهـي به تاريخـچه ي هـنر طـبيعت بيـجان-2
نگاهـي به تاريخـچه ي هـنر طـبيعت بيـجان-2
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 

شما می توانید درباره نگاهـي به تاريخـچه ي هـنر طـبيعت بيـجان-2 نظر دهید یا سوال بپرسید:

  کد امنیتی

کلمات کلیدی: تاريخـچه ي هـنر ، طـبيعت بيـجان ، شاکه ساروخانيان
اشتراک گذاری این مطلب در لینکدین   اشتراک گذاری این مطلب در فیس بوک   اشتراک گذاری این مطلب در تویتر   اشتراک گذاری این مطلب در کلوب   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل بوک مارک   اشتراک گذاری این مطلب در یاهو   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل پلاس وان   ارسال این مطلب به ایمیل دوستان   محبوب کن - فیس نما
اشتراک گذاری