مسبی
نگاهي به جعبه هاي رويايي جوزف کورنل -2

نگاهي به جعبه هاي رويايي جوزف کورنل -2

ثبت: 1391/8/16   ویرایش: 1391/8/16
بازديد: 1,901
نویسنده: sana19s

کورنل در مورد جعبه هايش گفته است:جعبه هاي سايه دار به تاترهاي شاعرانه تبديل مي شوند يا جاييکه مبدل به خانه ي عناصر زمان گذشته ي کودکي مي شود.
مواد درون جعبه هاي او بر خلاف جعبه اي سکوترز(نقاش انگليسي) که از اشيائ غير قابل استفاده و تخريب شده تشکيل شده شامل اشياء مورد علاقه ي او و گاهي عتيقه هاي متناسب با سلايق دوران ويکتوريايي است که از مغازه هاي اجناس دسته دوم تهيه کرده و اکثرا قابل حمل بودند .
مجموعه جعبه هاي او بر طبق علايق و نبوغ او شکل مي گرفتند مانند:جموعه ي حبابهاي صابون،مجموعه ي کاخهاي صورتي،مجموعه ي هتل مجموعه ي رصد خانه اي جعبه هاي اشياء فضايي.همچنين او با علاقه اي که به پرندگان داشت مجموعه اي از جعبه هايي با عنوان خانه ي پرندگان ساخت که در آن تصاوير رنگي پرندگان بصورت هنرمندانه بر روي تکه ها و چوب و زمينه ي سفيد زمخت چسبانده شده بود.
کورنل در کنارخلق آثار جعبه ها،کلاژها وفيلمهاي کوتاه به ايجاد حدود 160 فايل بصري مورد علاقه اش اقدام کرده که مرجع الهام او براي خلق آثاري چون اتاق سکه هاي پني يا پرتره يلورن بکل بوده است. او براي ستاره هاي مورد علاقه ي هاليوود و بالرينهاي معروف مورد علاقه ي خود جعبه هايي سا خته و براي آنها فرستاده است.
کورنل در ميان شاعران سمبوليست فرانسوي به ستفان مالارمه و گرارد د نروال علاقه مند بود.
شهرت او بعنوان هنرمند پيشتاز سوررئاليست در آمريکا منجر به دوستي او با ديگر اعضاي جنبش سورئاليستي شد که در جريان جنگ جهاني دوم در امريکا اقامت گزيده بودند.
بعدها به او لقب هنرمند پيشتاز هنر ساختاري و پاپ آرت آمريکا نيز داده شد .
او حامي عقايد American transcendentalist يا جنبش فوق طبيعت گرايانه ي آمريکايي بود .
در سال 1931 او فيلم رز هبارت را تدوين نمود .اين فيلم استنتاجي از فيلمEast of Borneo-1931 است که کورنل آنرا با صحنه اي از کسوف خورشيد آميخته است و يکي از شاهکارهاي فيلمهاي کوتاه سورئاليستي آمريکا محسوب مي شود. کورنل نسخه 17mm فيلم را از يک انبار عمده فروشي خريده بود و بصورت کاملا اتفاقي تصميم گرفت بعضي از قسمتهاي فيلم 77 دقيقه ي را کوتاه کند تا او و برادرش شاهد صحنه هاي تکراري آن نباشند بنابرين او قسمتهايي از فيلم را بريد و قسمتهايي از صحنه هاي طبيعت(کسوف خورشيد..) را به آن افزود تا بلاخره آنرا تبديل به يک فيلم 19 دقيقه اي کرد و البته بخشهاي بازي رز هوبارترا در فيلم باقي گذاشت و بدين صورت اولين فيلم تجربيش خلق شد. او در زمان پخش فيلم درنمايشگاه از موسيقي Holiday In Brazil نستور آمارالد استفاده کرد.صحنه سازي هاي عجيب او و همچنين استفاده از فيلتريا شيشه ي آبي تيره براي پخش آن بر روي پرده ، تاثير خيالي را بر مي انگيخت.قسمت عمده ي اين فيلم با فضاي خيالي خود وبا تکيه بر حرکات و احساسات ستاره ي اصلي فيلم رز هوبارت گويي در فضايي تعليق گونه وخيالي در جريان است ولي درتضاد با آن فضاي رويايي ،گيراترين صحنه ي انتهايي فيلم با پخش منظرها ي از کسوف خورشيد وهمزمان با حرکت آهسته ي دوربين توپي سفيدي را مي نماياند که از بالا به سوي حوض آب در حال افتادن است و بيننده را در مرز بين واقعيت و خيال قرار مي دهد.
اين فيلم دراولين نمايشگاه سورئاليستها در گالري جوليان لوي موزه ي هنرهاي مدرن نيويورک نمايش داده شد . گشايش اين نمايشگاه را سالوادور دالي بر عهده داشت و شاهد نمايش اولين پخش اين فيلم در روز افتتاحيه نمايشگاه بود .گفته مي شود دالي بعد از ديدن اين فيلم بر آشفته شده ، داد زده و به کورنل گفته است خود همان ايده ي ساخت چنين فيلمي از کلاژ هايش را داشته است و او روياهايش را دزديده است و به کورنل پيشنهاد کرده که از آن پس ساخت چنين فيلمهايي را متوقف کرده و به ساخت جعبه هاي خود بپردازد.
کورنل شوکه شده که بسيار طبيعتي خجالتي داشت و بسيار از آن واقعه متاثر شده بود بعد از آن هر چند به ساخت فيلمهاي خود ادامه داد ولي آنها را بسيار کم در نمايشگاهها به نمايش گذاشت .
کورنل تا زمان مرگش در سال 1972 به ساخت فيلم ادامه داد فيلمهاي اوليه او کلاژ هايي از فيلمهاي کوتاه هستند و کارهاي متاخر ترش مونتاژهايي بود که به سفارش فيلم سازان ماهرو مطرح سينما که با آنها همکاري داشت ساخته مي شد و اغلب اين فيلمها زمينهاي آشناي نيويورک سيتي صحنه سازي مي شد.
در سال 1967 اولين نمايشگاه مروري از کارهاي وي در گالري گاگنهيم تيت برگزار گرديد و بنا به توصيف منتقدين نمايشي از زيباييهاي غير قابل وصف مي نمود کورنل خود اين نمايشگاه را افسانه اي توصيف کرد.
درسال 1969 کورنل مجموعه ي فيلمهاي ساخت خود و ديگران را به آرشيوهاي فيلمهاي گزيده شده ي نيويورک سيتي ارائه کرد.
کورنل در اواخر عمر خود به شهرت رسيد هر چند تا انتها نيز از مرکز توجه همگاني دور ماند.
آخرين نمايشگاه آثار جعبه هاي او براي کودکان برگزار گرديد و آن شامل جعبه هايي به اندازه ي قد کودک بود و درروز گشايش نمايشگاه او از کودکان با نوشابه و کيک پذيرايي کرد.
او در سال 1972 در گذشت و بعد از مرگش بنا به درخواستش موسسه ي يادبود جوزف و رابرت تاسيس گرديد.



منابع

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Cornell
http://www.josephcornellbox.com/menu.htm

The Art Book- phaidon press limited 1996





منبع: http://shakeh.blogfa.com/8909.aspx

امتیاز دهی به مقاله




نگاهي به جعبه هاي رويايي جوزف کورنل -2
نگاهي به جعبه هاي رويايي جوزف کورنل -2
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 

شما می توانید درباره نگاهي به جعبه هاي رويايي جوزف کورنل -2 نظر دهید یا سوال بپرسید:

  کد امنیتی

کلمات کلیدی: هنر ، جوزف کورنل ، کلاژ ، جفت و جور کاري ،
اشتراک گذاری این مطلب در لینکدین   اشتراک گذاری این مطلب در فیس بوک   اشتراک گذاری این مطلب در تویتر   اشتراک گذاری این مطلب در کلوب   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل بوک مارک   اشتراک گذاری این مطلب در یاهو   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل پلاس وان   ارسال این مطلب به ایمیل دوستان   محبوب کن - فیس نما
اشتراک گذاری