مسبی
نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ-  2

نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ- 2

ثبت: 1391/8/12   ویرایش: 1391/8/12
بازديد: 2,199
نویسنده: sana19s

استفاده ازشيوه هاي متنوع کمپوزيسيون، مانند Repoudssoir شيوه اي که در آن با استفاده از کشيدن شيء(نوعي کادربندي) در سمت چپ يا راست تصوير چشم بيننده به موضوع اصلي رهنمايي مي شود در اين دوران رايج شد که تا به امروز نيز در عکاسي و نقاشي مدرن مورد استفاده ي هنرمندان است.اين شيوه مخصوصا توسط پوسن و کلود لرن مورد استفاده قرار گرفته هر دوي اين نقاشان فرانسوي در قرن 17-م در رم زيسته اند و به نقاشي کلاسيک ويا کشيدن صحنه هاي کتاب مقدس که در همان منظره نگاريهاي خود جاسازي کرده اند پرداخته اند.در اين دوران تکنيکهايي نيز براي کشيدن منظره رايج بود از جمله کشيدن شکافهاي کوهها ازروي سنگهاي کوچک سخت بعنوان مدل کوه که بر اساس آموزشهاي سنينو سنيني در قرون وسطي به آنان منتقل شده بود واز اين تکنيک پوسن و توماس گينزبورو در کشيدن منظره استفاده مي کردند گفته مي شود بعدها دگا نقاش امپرسيونيستي براي کشيدن ابرها گاهي از دستمال مچاله شده اي که آنرا در مقايل نور مي گرفت و شکلهاي ابر مانند را به او الهام مي کرداستفاده مي کرد.
.در اين دوران نقاشي مستقيم از روي طبيعت مرسوم نبود هرچند بر اساس شواهدي گاهي نقاشان اتودهاي خود را از طبيعت مي کشيدند
نقاشان ايتاليايي و فرانسوي هنوز هم تمايل داشتند تا منظره نگاريهاي خود را در حد نقاشي تاريخي-مذهبي محفوظ بدارند و در مناظر خود از فيگورهاي کوچک بمنظور نشان دادن يک صحنه ي مذهبي يا افسانه اي استفاده کنند.در اين ميان مي توان ابه سالوادور روزا اشاره کرد که به نقاشي منظره ي خود ديدي متفاوت و هيجان انگيز بخشيد .
دوران طلايي نقاشي هلند در قرن 17-م شاهد رشدهيجان انگيز نقاشي منظره شد ونقاشان زيادي دراين زمينه مهارت يافتند و تکنيکهاي خلق مناظر واقع گرايانه ولطيف با استفاده از نوردهي مناسب و کشيدن شرايط جوي بسط يافت .اکثر اين نقاشي ها کوچک هستند و وابسته به موضوعات وشيوه هاي مختلف نقاشي مانند کشيدن حيوانات وحيوانات دريايي ومنظره نگاري با شيوه ي ايتاليايي. برخي منظره نگاري هاي هلندي در نوع خود بسيار بزرگ هستند در آن حضور انسانها ديده مي شود مانند آثار پيتر پل روبنس که آثارش بمنظور استفاده درمنازل بزرگ بود. منظره نگاري کوچک هلندي مجموعه موضوعات متفاوتي مانند صحنه هاي مزارع، دهکده و يا غروب ويا صحنه هاي ويرانيهاي مناظر توسط بلاياي طبيعي متاثر از نقاشيهاي ويرانيهاي رومي را در بر مي گيرند .علاقه ي بيشتر به منظره نگاري در هلند بعد از کمرنگ شدن نقاشيهاي با موضوعات صرف مذهبي در طي قرون –م 19 و م-18 بسط يافت و از سويي رواج شيوه ي رمانتيسيسم در قرن 19-م به هنر منظره نگاري مقامي مهم و با شکوه در ميان موضوعات هنرهاي بصري داد.
در قرن 18-م نقاشي آبرنگ بخصوص منظره نگاري آبرنگ در انگليس به اوج محبوبيت خود رسيد و نقاشان ماهري در اين زمينه به خلق آثار پرداختند ،همچنين نقاشان تجربي زيادي با استفاده از روش هاي آموزش کتابهاي الکساندر کوزين منظره نگاري را فراگرفتند.يکي از تکنيکهاي آموزش او براي شروع نقاشي منظره چنين بود که او از لکه هاي جوهر اتفاقي که بر روي صفحه ي نقاشي مي چکاند استفاده مي کرد و سپس آنرا تبديل به منظره ي خيالي خود مي کرد.
با آغاز قرن 19-م نقاشان انگليسي با بالاترين انگيزه هاي تجدد گرايي خود را وقف منظره نگاري کردند و تمايلات بالاي رومانتيکي را در آثار خود به نمايش گذاشتند .از اين نقاشان مشهور مي توان به جان کنستابل ، ترنر و ساموول پالمر اشاره کرد.هرچند اين نقاشان هنوز هم در فروش آثار خود در بازار خريد آثار هنري که همچنان بيشتر تمهاي تاريخي را مي پسنديد دچار مشکل مي شدند.....
·


منبع: http://en.wikipedia.org/wiki/Landscape_art

امتیاز دهی به مقاله




نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ-  2
نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ-  2
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 

شما می توانید درباره نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ- 2 نظر دهید یا سوال بپرسید:

  کد امنیتی

کلمات کلیدی: نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ ، هنر ، منظره نگاري ، تاريخ هنر
اشتراک گذاری این مطلب در لینکدین   اشتراک گذاری این مطلب در فیس بوک   اشتراک گذاری این مطلب در تویتر   اشتراک گذاری این مطلب در کلوب   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل بوک مارک   اشتراک گذاری این مطلب در یاهو   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل پلاس وان   ارسال این مطلب به ایمیل دوستان   محبوب کن - فیس نما
اشتراک گذاری