مسبی
نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ-1

نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ-1

ثبت: 1391/8/11   ویرایش: 1391/8/11
بازديد: 2,227
نویسنده: sana19s

فرمهاي نخستين هنرنقاشي جهان نشانه هاي کمي از نقاشي منظره را مي نمايانند هرچند خطوط زمين و گاهي نشانه هايي از کوهها،درختان و يا موجودات طبيعي ديگر کشيده شده است.اولين نقاشي منظره ي ناب بدون حضورفيگورهاي انساني فرسکهايي است که از دوران يونان مينون در حدود سالهاي 1500 قبل از ميلاد بجاي مانده است.منظره هاي شکار مخصوصا آنهايي که در چشم اندازهاي زمينهاي مزارع ني دلتاي نيل در مصر باستان کشيده شده اند حس قوي مکاني را به ما مي دهد ولي توجه اصلي بيش از نشان دادن منظره به شکلهاي خاص گياهي فيگورهاي انساني و حيوانيست.براي نشان دادن يک منظره ي منسجم دانش اندازه گيري دوردست و آشنايي با اصول دورنمايي لازم است که از منابع نوشتاري تاريخي چنان بر مي آيد که اولين بار اين دانش در يونان دوران هلنستيک بسط يافته است هرچند نمونه هاي کمي ازنقاشيها بر جاي مانده است. نقاشيهاي منظره بيشتري از روم باستان بر جاي مانده اند که تاريخ آنها به يک قرن قبل از ميلاد مسيح برمي گردد ودر ميان آنها مي توان به فرسکهايي اشاره کرد که تزيين بخش اتاقها بوده اند و در پمپئي و هرکولانيم يافت شده اند .
در چين هنر نقاشي جوهر شان –شوي به معناي کوه-آب يا منظره ي ناب که نشانه اي کمي از حضور انسان را در خود دارد مرسوم بوده است.
هر دو هنر رومي و چيني مناظر گسترده ي خيالي را مي نماياند که معمولا در فضاي مياني نقاشي کوههاي عجيب و خاصي را ترسيم مي کنند –در چين اغلب همراه با آبشارها و در روم درياها،درياچه ها و رودخانه ها که براي ارتباط برقرار کردن با فيگورهاي پيش زمينه و چشم انداز وسيع دوردست در پس زمينه ترسيم مي شود. در شيوه ي چينيها معمولا يک منظره ي دور يا زمين باير يا غبار فضاي ارتباطي نقاشي منظره را پر مي کند.
تفاوت عمده که در هنر منظره نگاري غرب وآسياي شرقي موجود است اينستکه در حاليکه در غرب تا قرن نوزدهم اين هنر مقامي پايين را از لحاظ رتبه ي هنري دارا بود در آسياي شرقي هنر کلاسيک چين و مناظر خيالي بود که با شکوه ترين هنر بصري محسوب مي شد واساتيد مهمي در اين زمينه کارر کرده و امپراطورهاي چين و ژا پن علاقه مند به آن بوده و از آن حمايت مي کردند و گاهي خود نيز اين هنر را فرا مي گرفتند. شاعران معروف چيني نيز اشعار خود را در مناظره خيالي جاسازي کرده اند.
در غرب بسط نقاشيهاي تاريخي موجب شد تا نقاشي منظره در پس زمينه مورد توجه واقع شود و به اين صورت در طي قرون متمادي نقاشي منظره به پيشرفتي در حد کمک به نقاشي هاي تاريخي رسيد که در آن فيگورهاي انساني داستاني را بازگومي کردند که اغلب مذهبي يا زمينه ي اسطوره اي داشت .دوران اواخر قرن15-م شاهد خلق نقاشيهاي منظره ي تقريبا ناب و آبرنگ توسط لئوناردو داوينچي،آلبرت دوور و فرا بارتولومئو بود ولي نقاشيهايي با موضوع منظره نگاري ناب تر اولين بار در اوايل قرن16-م توسط آلبرخت آلتدورفر وديگر نقاشان آلماني مکتب دانوب خلق شد در همين دوران جواکيم پاتينير در هلند شيوه ي جديد منظره نگاري پانوراميک با ديد وسيع فضايي را خلق کرد که در حدود يک قرن الهام بخش نقاشاني چون پيتر بروگل شد از سويي شيوه ي پرسپکتيو گرافيکي ايتاليايي ها در سرتاسر اروپا شناخته شد که باعث کشيدن منظره هايي با ديدهاي وسيع وپيچيده با حساسيتهاي زياد شد .
منظره نگاري آرماني که اکثرا هنر شباني را منعکس مي کردند و با الهام از اشعار کلاسيک کشيده مي شدند توسط جورجونه و تيسين جوان به حد کمال خود رسيد .در آثار هنرمندان اروپاي شمالي رواج حضور مناظر تپه اي ايتاليايي همواره مشهود بود هرچند بسياري از آنان ايتاليا را هرگز نديده بودند و با کشيدن همين مناظر و فروش آن گذران زندگي مي کردندهمانند ترسيم هيجان انگيز کوهستانهاي مرسوم آثار نقاشي چيني و ژاپني.



منبع: http://en.wikipedia.org/wiki/Landscape_art

امتیاز دهی به مقاله




نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ-1
نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ-1
نظرات   (0 نظر)
مرتب سازی بر اساس:

 

شما می توانید درباره نگاهي به هنر منظره نگاري در تاريخ-1 نظر دهید یا سوال بپرسید:

  کد امنیتی

کلمات کلیدی: هنر منظره نگاري ، تاريخچه ي منظره نگاري ، هنر ، نقاشي ، منظره ، شاکه ساروخانيان
اشتراک گذاری این مطلب در لینکدین   اشتراک گذاری این مطلب در فیس بوک   اشتراک گذاری این مطلب در تویتر   اشتراک گذاری این مطلب در کلوب   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل بوک مارک   اشتراک گذاری این مطلب در یاهو   اشتراک گذاری این مطلب در گوگل پلاس وان   ارسال این مطلب به ایمیل دوستان   محبوب کن - فیس نما
اشتراک گذاری